ကမာၻ႔ရုပ္ရွင္ ႏွင့္ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ ျဖစ္ေပၚလာပုံ သမုိင္း

Posted on

ေရးသားသူ – သန္းမင္းထြဋ္

စာအုပ္တအုပ္၏ ေထာင့္စြန္းတိုင္းတြင္ ေဘာလံုးကန္ေနေသာ ကေလးတေယာက္၏ ရုပ္ပံုကို ေရးဆြဲၾကည့္ပါ။ ရုပ္ပံုမ်ားသည္ တျဖည္းျဖည္း မသိမသာ ေျပာင္းလဲလာေသာ ပံုမ်ား ျဖစ္ရပါမည္။ ဥပမာ-ေဘာလံုးကို ရြယ္ေနပံု၊ ေဘာလံုးႏွင့္ ေျခေထာက္ ထိလုနီး ျဖစ္လာပံု၊ ေဘာလံုးႏွင့္ ေျခေထာက္ ထိပံု၊ ေဘာလံုးသည္ ေျခေထာက္ႏွင့္ ေ၀းသြားပံု စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ရပါမည္။

ျပီးလွ်င္ ထိုအရုပ္မ်ား ဆြဲထားေသာ စာအုပ္ေထာင့္စြန္းကို ကိုင္၍ လ်င္ျမန္စြာ စာရြက္လွန္ၾကည့္ပါ။ ထိုအခါ အရုပ္ေလးမ်ားသည္ အမွန္တကယ္ ေဘာလံုးကန္ေနသည့္အလား လႈပ္ရွားေနသည္ကို ေတြ႔ျမင္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤကစားနည္းသည္ ရုပ္ရွင္ျပစက္မ်ား၏ အေျခခံ အယူအဆပင္ ျဖစ္ပါသည္။

စင္စစ္ ရုပ္ပံုတခုသည္ မ်က္စိေရွ႔မွ ေပ်ာက္ကြယ္သြာေသာ္လည္း တစကၠန္႔၏ ဆယ္ပံုတပံုၾကာသည္အထိ အျမင္အာရံုတြင္ စြဲထင္ေနတတ္ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္အတြင္း အျခားအလားတူ ရုပ္ပံုေလးမ်ား ေပၚေပါက္လာေသာ အခါ မ်က္စိသည္ အရုပ္ေလးမ်ားကို တဆက္တည္း လႈပ္ရွားေနသည္။ တနည္းအားျဖင့္ အရုပ္ေလးမ်ား အသက္ရွင္ေနသည္ဟု ထင္ျမင္လာေစပါသည္။

ရုပ္ရွင္ စတင္ေပၚေပါက္လာပံုမွာ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ၁၈၇၂-ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၊ ကာလီဖိုးနီးယား ဘုရင္ခံ လီလန္း စတန္းဖို႔ (Leland Stanford) ႏွင့္ ေရာင္းရင္းမ်ားသည္ အျငင္းအခံုတခု ျဖစ္ပြားခဲ့ၾကပါသည္။ ၎အျငင္းအခံုမွာ ျမင္းေျပးသည့္အခါ ေျခေလးေခ်ာင္းလံုး ေျမႀကီးႏွင့္လြတ္ေသာ အခိုက္အတန္႔ ရွိႏိုင္-မရွိႏိုင္ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ေငြေၾကးခ်မ္းသာေသာ စတန္းဖို႔သည္ ဤကိစၥအတြက္ ေဒၚလာေလးေသာင္း အကုန္ခံ၍ ျမင္းေျပးေနေသာပံုကို ရိုက္ကူးေစပါသည္။

ထိုအခါ ကင္မရာတလံုးႏွင့္ ရိုက္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ကင္မရာ ၁၂-လံုးကို တလံုးႏွင့္တလံုး တေပကြာ ေနရာခ်ထားျပီး တခ်ိန္တည္း ရိုက္ကူးေစပါသည္။ ဤလုပ္ငန္းကို မိုင္းဗရစ္ (Muybridge) ဆိုသူက ကူညီခဲ့ပါသည္။ ရိုက္ကူးျပီးစီးသြားေသာ ဓာတ္ပံု ၁၂-ပံုကို ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ တခ်ိန္တြင္ ျမင္း၏ေျခေလးေခ်ာင္းသည္ ေျမႀကီးႏွင့္ လြတ္ေနေၾကာင္းကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဤအေလာင္းအစားတြင္ ဘုရင္ခံ စတန္းဖို႔ အႏိုင္ရရွိခဲ့ပါသည္။

အေလာင္းအစား ျပီးသြားသည့္ေနာက္တြင္ မိုင္းဗရစ္သည္ ဓာတ္ပံု ၁၂-ပံုကို အစဥ္အတိုင္း စီထားလိုက္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ ဓာတ္ပံုတပံုစာအရြယ္ရွိ အေပါက္တေပါက္မွ ပံု ၁၂-ပံုကို အျမန္ဆြဲၾကည့္ေသာအခါ ျမင္းေျပးေနပံုကို ျပည္လည္ေတြ႔ရွိလာပါသည္။ သူသည္ ဤနည္းကို အေျခခံ၍ Zoopraxiscope ေခၚ တိရစၧာန္မ်ား လႈပ္ရွားပံုကို ၾကည့္သည့္ရုပ္ရွင္ျပစက္တခုကို တီထြင္ခဲ့ပါသည္။

ယေန႔ေခတ္ ရုပ္ရွင္ျပစက္ႏွင့္ ရိုက္စက္တို႔ကို တီထြင္ေပးခဲ့သူမွာ ကမၻာေက်ာ္ သိပၸံပညာရွင္ႀကီး ေသာမတ္စ္အက္ဒီဆင္ (Thomas Edison) ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တေန႔တြင္ အက္ဒီဆင္သည္ ရထားစီးလာရင္း လမ္းေဘးမွ သစ္ပင္မ်ားကို ေငးေမာၾကည့္ေနမိပါသည္။ ထိုအခါ လမ္းေဘးတြင္ ရပ္ေနေသာ သစ္ပင္မ်ားသည္ အက္ဒီဆင္၏စိတ္ထဲတြင္ လႈပ္ရွားေနသည္ဟု ထင္ျမင္လာပါသည္။

ဤတြင္ အက္ဒီဆင္သည္ ဓာတ္ပံုငယ္ေလးမ်ားကို ရစ္လံုးႏွင့္ရစ္ျပီး လက္ႏွင့္လွည့္လွ်င္ ရႏိုင္သည္ကို ေတြးမိပါသည္။ ဤကမွတဆင့္ အက္ဒီဆင္သည္ ကန္နီတိုဂရမ္(Kinematograph) ေခၚ ဓာတ္ပံုရိုက္စက္ႏွင့္ ကီနီမာ စကုပ္ (kinematoscope) ေခၚ ရုပ္ရွင္ျပစက္တို႔ကို တီထြင္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ၁၈၈၉-ခု၊ေအာက္တိုဘာလ ၆-ရက္ေန႔တြင္ အက္ဒီဆင္သည္ သူ၏ဓာတ္ခြဲခန္း၌ ပရိသတ္မ်ားအား ဖိတ္ေခၚ၍ ရုပ္ရွင္ျပသႏိုင္ခဲ့ပါသည္။

၁၈၉၆-ခုတြင္ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံမွ လူမ်ဲ ညီအကိုသည္ ရုပ္ရွင္ျပစက္တခုကို ထပ္မံတီထြင္ျပန္ပါသည္။ သူတို႔၏ စက္သည္ ပံုရိပ္အရြယ္ကို အဆေပါင္း သံုးေသာင္းငါးေထာင္ခန္႔ ႀကီးေအာင္ခ်ဲ႔ႏိုင္ပါသည္။ ဖလင္အရွည္ တေပကို ပံုေပါင္း ၁၆-ပံု ရိုက္ယူႏိုင္ပါသည္။ ယေန႔ေခတ္ ရုပ္ရွင္ျပစက္မ်ား၏ အေျခခံမွာမူ ၁၈၉၄-ခုႏွစ္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ၀ါရွင္တန္ျမိဳ႔မွ ေငြတိုက္စာေရး စီဖရန္းစစ္ ဂ်င္းကင္း၏ ရုပ္ရွင္ျပစက္ပင္ျဖစ္ပါသည္။

ရုပ္ရွင္လုပ္ငန္းကို စီးပြားျဖစ္ ရံု၀င္ခယူကာ ျပသေသာေန႔မွာ ၁၈၉၅-၊ ေမလ ၂၀-ရက္ေန႔ ျဖစ္ပါသည္။ ျပသေသာျမိဳ႔မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု နယူးေယာက္ျမိဳ႔ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမၻာ့ရုပ္ရွင္လုပ္ငန္း စတင္ေသာေန႔ကို ထိုေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ ထိုစဥ္က ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားမ်ား ျပသခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။ လူတို႔ လႈပ္ရွားေနပံု၊ စကားေျပာေနပံု၊ တိရစၧာန္တို႔ ျပဳမူပံုမ်ားကိုသာ ရိုက္ကူးတင္ျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ၁၈၉၇-တြင္ ရိုက္ကူးေသာ ေကာဗက္ႏွင့္ ဖစ္ဇီမြန္တို႔၏ လက္ေ၀ွ႔ပြဲသတင္းကားသည္ ကမၻာ့ပထမဆံုး သတင္းကားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ကမၻာ့ပထမဆံုး ဇာတ္လမ္းရုပ္ရွင္မွာ အေမရိကန္မီးသတ္သမား (Life of an American Fireman) အမည္ရွိ ဇာတ္ကားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

VIDEO ( Life of an American Fireman)

႐ုပ္ရွင္႐ိုက္ကူးရာ၌ ေပ(၁၀၀) မွ ေပ(၁၀၀၀)အထိရွည္ေသာ ဖလင္ေကာ္ျပားမ်ားကို အသုံးျပဳၾကသည္။ သတင္းကား၊ ေမာ္ကြန္းတင္ကားႏွင့္ ပညာေပးကားမ်ား ႐ိုက္ကူးရာ၌ မ်ားေသာအားျဖင့္ ကင္မရာအေသးႏွင့္ ေပ(၁၀၀)ေပ(၂၀၀)ေပ(၄၀၀) အသီးသီးရွည္ေသာ ဖလင္ကို အသုံးျပဳ႐ိုက္ကူးတတ္ၾကၿပီးလၽွင္ ဇာတ္ထုပ္ကိုမူ ေပ(၄၀၀)ႏွင့္ ေပ(၁၀၀၀)အထိရွည္ေသာ ဖလင္ကို အသုံးျပဳ၍ ကင္မရာအႀကီးႏွင့္ ႐ိုက္ကူးၾကသည္။ ဖလင္ေကာ္ျပားသည္ အသံထြက္႐ုပ္ရွင္အတြက္ ေပ(၁၀၀၀) ဖလင္လိပ္သည္ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံးျဖစ္သည္။

၁၉၁၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရုပ္ရွင္ရံုမ်ား စတင္ေပၚေပါက္လာပါသည္။ ပထမဆံုး ရုပ္ရွင္ရံုမွာ ယခု ျမိဳ႔မေက်ာင္းလမ္းႏွင့္ အေနာ္ရထာလမ္းေထာင့္တြင္ တည္ရွိပါသည္။ ရံုအမည္မွာ အက္ဒီဆင္ဘိုင္စကုပ္ရံု ျဖစ္ပါသည္။ ထိုရံုတြင္ အဂၤလိပ္ကားမ်ားကို ရံုတင္ျပသခဲ့ပါသည္။

ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္အေၾကာင္း ေျပာမည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ဖခင္ႀကီး လန္ဒန္အတ္ ဦးအုန္းေမာင္၏ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို ေမ့ေပ်ာက္၍ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ လန္ဒန္အတ္ ဦးအုန္းေမာင္ကို ၁၈၉၂-ခု၊ ဇူလိုင္လ ၁၀-ရက္ေန႔တြင္ အဘ ဦးဘိုးထီ၊ အမိ ေဒၚျမတို႔က ေမြးဖြားခဲ့ပါသည္။ ဓာတ္ပံုပညာကို မစၥတာ ၀က္စတက္ဖ္ထံမွ သင္ယူတတ္ေျမာက္ခဲ့ပါသည္။ ဒီေအ အဟူဂ်ာ ဓာတ္ပံုတိုက္တြင္ လခစားအျဖစ္ ၀င္ေရာက္လုပ္ကိုင္ခဲ့ပါသည္။

၁၉၁၄-ခု ႏို၀င္ဘာတြင္ ဦးအုန္းေမာင္သည္ လခစားအလုပ္မွ ထြက္၍ ေယာက္ဖျဖစ္သူ ကိုေမာင္ေမာင္ႏွင့္အတူ ပန္းဆိုးတန္းတြင္ လန္ဒန္အတ္ဓာတ္ပံုဆိုင္ကို တည္ေထာင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ဓာတ္ပံု၀ါသနာႀကီးသူ ဦးအုန္းေမာင္ သည္ ရုပ္ရွင္ရိုက္ရန္ ကင္မရာတလံုးကို အျမဲရွာေဖြေနခဲ့ပါသည္။ တေန႔တြင္ ဦးအုန္းေမာင္သည္ ဒီဆူဇာ ေဆးတိုက္မွ သံုးမရ၍ ေခ်ာင္ထိုးထားေသာ ကင္မရာတလံုးကို ေတြ႔ရွိသြားပါသည္။ ထိုကင္မရာမွာလည္း အိႏၵိယမွ ဧည့္သည္တဦးက ပ်က္ေန၍ ပစ္ထားခဲ့ေသာ ကင္မရာျဖစ္ေလသည္။ မွန္ဘီလူးလည္း မပါေခ်။ သို႔ေသာ္ ဦးအုန္းေမာင္သည္ထိုကင္မရာကိုပင္ ထိုေခတ္ ေငြတရာေပး၍ ၀ယ္ခဲ့ေလသည္။

ကင္မရာအတြက္ မွန္ဘီလူးကို ဘံုေဘ၊ ကာလကတၱားျမိဳ႔မ်ားသို႔ လွမ္းမွာေသာ္လည္း မရႏိုင္ေခ်။ စီနီမာ-ဒီ ပဲရစ္ ရံုပုိင္ရွင္ မစၥတာ အခ်ားႏွင့္ စကားစပ္မိေသာအခါမွ သူ႔အိမ္တြင္ ပစ္ထားေသာ မွန္ဘီလူးတခုကို ရရွိေလသည္။ ထို္ကင္မရာ အစုတ္ေလးမွာလည္း ေပတရာခန္႔သာ ရိုက္ကူးႏိုင္ေလသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ဦးအုန္းေမာင္သည္ ရွိသည့္ကင္မရာအစုတ္ေလးျဖင့္ ပထမဆံုး ျမန္မာရုပ္ရွင္ျဖစ္ေသာ ေမတၱာႏွင့္သူရာ-ကို ၁၉၁၆-တြင္ စတင္ ရိုက္ကူးခဲ့ပါသည္။

ဇာတ္လမ္းကို ဆရာႀကီး ပီမိုးနင္းက ေရးသားေပးျပီး အမူအရာမ်ားကို ဒါရိုက္တာ ဦးတုတ္ႀကီးက သင္ၾကားေပးပါသည္။ မင္းသားမွာ ကိုညီပု၊ မင္းသမီးမွာ ၾကည့္ျမင္တိုင္သူ မရီ-ေခၚ မေအးၾကည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဇာတ္ရံမ်ားမွာ ေဘာလံုးသမား ေမာင္ေမာင္ခ်စ္၊ ဦးပု-ေခၚ ဦးတုတ္ႀကီး၊ ဥိးပါႀကီး၊ ဦးျငိမ္း၊ ဦးေမာင္ေမာင္ကေလး၊ ေမာင္တင္ေဖ-ေခၚ ေမာင္ေမာင္စိုး တို႔ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအတြင္း အဂၤလိပ္အစိုးရက ၁၉၁၉-လန္ဒန္တြင္ က်င္းပမည့္ ဗိတိသွ်အင္ပါယာျပပြဲႀကီးအတြက္ ျမန္မာ့အိမ္တြင္းမႈ လုပ္ငန္းမ်ားကို ရုပ္ရွင္ရိုက္ေပးရန္ ေမတၱာရပ္ခံလာသျဖင့္ ဦးေအုန္းေမာင္သည္ သူ႔ကင္မရာအစုတ္ကေလးျဖင့္ သတင္းကားတိုေလးကို ရိုက္ကူးေပးလိုက္ပါသည္။

ထိုအခါ အစိုးရက ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္ေသာအားျဖင့္ ၀ီလ်ံဆင္အမည္ရွိ ဖလင္ေပ ၄၀၀-ရိုက္ႏိုင္ေသာ ကားကူးစက္တခုကို ၀ယ္ယူခြင့္ ျပဳလိုက္ပါသည္။ ထိုအတြင္း ၁၉၂၀-ဇြန္လ ၂-ရက္ေန႔၌ ေဖ-ပု-ရွိန္ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔မွ ဦးထြန္းရွိန္ ၂၉-ႏွစ္သည္ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ပါသည္။ ဦးအုန္းေမာင္တို႔သည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးထြန္းရွိန္၏ စ်ာပနကို သတင္းကားအျဖစ္ ရိုက္ကူးျပီး ထိုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ အေမရိကန္ ရုပ္ရွင္ကားတကားျဖင့္တြဲျပီး ျပသခဲ့ရာ ပရိသတ္တို႔၏ တခဲနက္အားေပးမႈကို ရရွိခဲ့ေပသည္။

ဤတြင္ ဦးအုန္းေမာင္တို႔သည္ အားတက္ျပီး ရိုက္ကူးဆဲ ေမတၱာႏွင့္သူရာ-ကို အျပီးသတ္ရိုက္ကူးခဲ့ရာ ၁၉၂၀-ေအာက္တိုဘာ ၁၃-ရက္တြင္ ယခု ေအာင္ဆန္းကြင္း ပထမတန္းေနရာတြင္ရွိေသာ ရိြဳင္ရယ္စီနီမာရံုတြင္ ရံုတင္ျပသႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုေန႔သည္ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ စတင္ေသာေန႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေမတၱာႏွင့္သူရာ-သည္ အဂၤလိပ္ျမန္မာ စာတန္းထိုး အသံတိတ္ကားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ကို ဆရာႀကီးပီမိုးနင္းကပင္ ျပန္ဆိုေပးခဲ့ပါသည္။ ကားအရွည္မွာ ေပ ၉၀၀၀-ရွိပါသည္။

ထို႔ေနာက္ ဦးအုန္းေမာင္တို႔သည္ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္၏ ဒုတိယေျမာက္ကားျဖစ္ေသာ ေက်းေတာသူ မႏု-ကို မင္းသား ကိုညီပု၊ မင္းသမီး ခင္ခင္ႏု တို႔ႏွင့္ ရိုက္ကူးျပီး ၁၉၂၁-မတ္လတြင္ ရံုတင္ျပသခဲ့ပါသည္။ ထို႔ျပင္ ရုပ္ရွင္ဖခင္ႀကီး ဦးအုန္းေမာင္သည္ ပထမဆံုး ႏွစ္ကိုယ္ခြဲကားျဖစ္ေသာ ခင္ခင့္အမွားေတာ္ပံု-ကိုလည္း ရိုက္ကူးေပးခဲ့ပါသည္။ ဦးအုန္းေမာင္ စတင္ခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္သည္ ယခုအခါ စိန္ရတုေခတ္ကို ေက်ာ္လြန္လာခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ရုပ္ရွင္ဖခင္ႀကီး ဦးအုန္းေမာင္မွာမူ ၁၉၆၄- ၾသဂုတ္လ ၁၅-ရက္ေန႔တြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ျပီ ျဖစ္ပါသည္။

သန္းမင္းထြဋ္

Leave a Reply