ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔ အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ

Posted on

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပါ၀င္ေသာ ကယားျပည္နယ္သည္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ဖက္၊ ကရင္ျပည္နယ္၏ အေရွ႕ဖက္ႏွင့္ ေျမာက္ဖက္၊ ေျမာက္ဖက္ လတၱီတြဒ္ ၁၈ ံ ၅၀ ဒီဂရီႏွင့္ ၁၉ ံ၅၅ ဒီဂရီႏွင့္ အေရွ႕ဖက္ ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၇ ံ၁၀ ဒီဂရီႏွင့္ ၉၇ ံ၅၀ ဒီဂရီတုိ႔၏ အၾကားတြင္ တည္ရွိ၏။ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔ႏွင့္ နယ္နမိတ္ခ်င္း ထိစပ္လၽွက္ရွိသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အဓိက လၽွစ္စစ္ဓာတ္အားေပးစက္႐ုံ ျဖစ္ေသာ ေလာပိတ ေရအားလၽွပ္စစ္စက္႐ုံ တည္ရွိသည္။

လူဦးေရႏွင့္လူမ်ဳိးမ်ား ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စာရင္းအရ ကယားျပည္နယ္၏ လူဦးေရမွာ ၂၈၆၆၂၇ဦး ရွိ၏။ စတုရန္းတမုိင္လွ်င္ ၆၃ ေယာက္မွ်သာရွိသည္။ ကယားျပည္နယ္တြင္ ကယားအမ်ဳိးသား ဦးေရမွာ အမ်ားဆုံးျဖစ္သည္။ ရွမ္းအမ်ဳိးသား၊ အင္းသား၊ ပအုိဝ္႕ အမ်ဳိးသားႏွင့္ အျခား ေတာင္ေပၚသားမ်ားျဖစ္ေသာ ပရဲ့၊ဂဲခုိး၊ မႏုမေနာ၊ ဘဲြ၊ ပေဒါင္၊ ယင္းေဘာ္ ၊ယင္းတလဲ၊ ပကူး စေသာ လူမ်ဳိးမ်ားအျပင္ ျမန္မာႏွင့္ ယုိးဒယား လူမ်ဳိး မ်ားလည္း ရွိေသးသည္။

ကယားျပည္နယ္မွာ ေတာင္ထူထပ္လွသည္။ ပြန္ေခ်ာင္းႏွင့္ သံလြင္ျမစ္ စပ္ၾကား ရွိ ေတာင္တန္းတုိ႔မွာ ပ်မ္းမွ်ျခင္းအားျဖင့္ ပင္လယ္ေရျပင္ထက္ ေပ ၅,၀၀၀ မွ် ျမင့္သည္။ သံလြင္ျမစ္ အေရွ႕ဖက္ရွိ လြယ္လင္ေတာင္တန္းမွာမူ အျမင့္ဆုံးေနရာ၌ ေပ ၇,၀၀၀ ေက်ာ္ရွိ၍ ျပည္နယ္ကုိ ယုိးဒယား ႏုိင္ငံႏွင့္ ခဲြျခားထားသည့္ တံတုိင္းႀကီးသဖြယ္ တည္ေနေပသည္။ ေရွးျမန္မာစာေပ နယ္တြင္ထင္ရွားေသာ ေငြေတာင္ျပည္နယ္အနီး၌ ေငြေတာင္ႏွင့္ ေရႊေတာင္တုိ႔ ရွိသည္။ ထုိေတာင္တုိ႔ မွာ ကယားျပည္နယ္သူတုိ႔ အထူး ကုိင္းရႈိင္းေလးစားကာ အျမတ္တႏုိးထားေသာ ေတာင္မ်ား ေပတည္း။

ျပည္နယ္အတြင္း ျဖတ္စီးေသာ ျမစ္တုိ႔တြင္ သံလြင္ျမစ္မွာ အႀကီးဆုံးျဖစ္ သည္။ ေျမာက္ဖက္ ေမာက္မယ္နယ္မွ စီးလာ၍ ျပည္နယ္အေရွ႕ပုိင္း ကႏၱရ၀တီနယ္ကုိ မုိင္ ၁၀၀ မွ် ျဖတ္သန္းကာ ေတာင္ဖက္ ဖါပြန္ခရုိင္ အတြင္းသုိ႔ စီးဆင္းသည္။ ဘီလူးေခ်ာင္းမွာ အင္းေလးကန္တြင္ ျမစ္ဖ်ားခံ၍ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပုိင္း ေညာင္ေရႊ၊ မုိးျဗဲစေသာ နယ္မ်ားကုိ ျဖတ္ကာ ျပည္နယ္တြင္း သုိ႔ အေနာက္ေျမာက္ ေဒသဆီမွ စီး၀င္လာသည္။ ဤေခ်ာင္းေပၚတြင္ လြဳိင္ေကာ္ၿမိဳ႕ တည္ရွိ သည္။ ကယားျပည္နယ္၏ ဆုိရုိးစကားတစ္ခုမွာ “ ဖါးေအာ္မွ မုိးရြာ၊ မုိးရြာမွ ငါးေမာ့၊ ငါးေမာ့မွ ေရႀကီး၊ ေရႀကီးမွ ဆင္ဆြဲ၊ ဆင္ဆြဲမွ သစ္က်၊ သစ္က်မွ ျပည္၀ ” ျဖစ္သည္။

လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး

ျပည္နယ္အတြင္းသုိ႔ ေတာင္ငူမွ သံေတာင္နယ္ကုိျဖတ္၍ ေဖါက္လုပ္ ထားေသာ ေမာ္ေတာ္ ကားလမ္း ရွိသည္။ ထုိေမာ္ေတာ္ကားလမ္း မွာ ေမာ္ခ်ီသတၱဳတြင္းမ်ားကုိ ျဖတ္၍ သံလြင္ျမစ္ ကမ္းေပၚရွိ ခဲမျဖဴအထိ၄င္း၊ ခဲမျဖဴမွ ေျမာက္ဖက္ လမ္းမႀကီးတခုရွိ၍ ေဘာလခဲၿမိဳ႕ မွ လြယ္ကာ္ကုိျဖတ္ကာ ျပည္နယ္အျပင္ပ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပုိင္း ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕အထိ၄င္း လမ္းမ်ား ရွိသည္။

သမုိင္းအက်ဥ္း

ကယား တုိင္းရင္းသားတုိ႔၏ အစဥ္အလာ မွတ္သားထားခ်က္မ်ားအရ ပဥၥမေျမာက္ အႀကီးအကဲျဖစ္ေသာ ဖုိးျဖဴလွ လက္ထက္တြင္ ေဘာလခဲနယ္သည္ ကယားျပည္နယ္ တခုလုံးကုိ လႊမ္းမုိးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ဖုိးျဖဴလွ လက္ထက္ ေမာင္ေမာင္ဖုန္းဆုိသူ မြန္အမ်ဳိးသားတဦးသည္ ကယားျပည္နယ္အတြင္းသုိ႔ ၀င္ေရာက္လာကာ တပည့္လက္သား တျဖည္းျဖည္း တုိးတက္ မ်ားျပားလာ၍ ၾသဇာအာဏာရရွိခဲ့သည္။

ျပည္တျပည္တြင္ အႀကီးအကဲႏွစ္ဦး မရွိသင့္ဟု သေဘာပုိက္မိသည္ႏွင့္ ဖုိးျဖဴလွသည္ ပြန္ေခ်ာင္းအေရွ႕ဖက္ ေဒသကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ ေမာင္ေမာင္ဖုန္းအား ေပးခဲ့၏။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ကႏၱာရ၀တီနယ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့၏။ ေမာင္ေမာင္ဖုန္းသည္ ဖေဖၚႀကီး ဘဲြ႔အမည္ကုိ ခံယူကာ ေစာလုံၿမိဳ႕တြင္ ေဟာ္နန္းစုိက္ထူ၍ အေရွ႕ကရင္နီနယ္ ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့ေလသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ကႏၱာရ၀တီ၊ ၾကယ္ဖုိးႀကီး၊ ေနာင္ပုလဲ၊ နန္းမယ္ခုံ၊ ေငြေနာင္ျပည္ စသည္ျဖင့္ နယ္မ်ား ေပၚေပါက္ ခဲ့သည္။

ျမန္မာဘုရင္ မင္းတုန္းမင္းႏွင့္ သီေပါမင္းတို႔ ေခတ္ကာလအတြင္း ကရင္နီျပည္နယ္၌ ကႏၵရဝတီ၊ ေဘာလခဲ၊ ၾကယ္ဖိုးႀကီး (နန္းမယ္ခုံ)ႏွင့္ေနာင္ပုလဲ (ၾကယ္ဖိုးကေလး)နယ္တို႔တြင္ နယ္ေျမအလိုက္ နယ္ရွင္ ေစာ္ဘြားမ်ားက အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ၁၈၈၉ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၈ ရက္ေန႔တြင္ ၿဗိတိသၽွစစ္တပ္က အေရွ႕ကရင္နီျပည္နယ္ ၿမိဳ႕ေတာ္ေစာလုံကို သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ ေစာ္ဘြားစဝ္လဝီအား ကႏၵရဝတီ ၿမိဳ႕စားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ၍ အသိအမွတ္ျပဳခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ၿမိဳ႕စားမ်ား၏ ဆႏၵသေဘာအတိုင္း မဟုတ္ဘဲ (ဘာနဒ္)စာခၽြန္ေတာ္ အမိန္႔ပါစာမ်ားအရသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့သည္။

ကႏၵရဝတီ၊ ေဘာလခဲႏွင့္ ၾကယ္ဖိုးႀကီးနယ္ ေျမမ်ားဟု ၿဗိတိသၽွအစိုးရ လက္ထက္က သတ္မွတ္ခဲ့ေသာ ကရင္နီျပည္နယ္မ်ားသည္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ကရင္နီျပည္နယ္ အမည္ႏွင့္ပင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ ပါဝင္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္၊ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ခ်က္အရ လူထု ဆႏၵျဖင့္ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလ ၁၅ ရက္ေန႔မွစ၍ ကရင္နီျပည္နယ္မွ ကယားျပည္နယ္အျဖစ္ တရားဝင္ ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚခဲ့သည္။

လက္မႈပညာဖက္တြင္ ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ ရက္ကန္းလုပ္ငန္း( အထူးသျဖင့္ေငြေတာင္နယ္ တြင္) ၊ ေငြထည္လုပ္ငန္း ဖါးစည္မွစ၍ ျခဴ၊ ေခါင္းေလာင္း၊ ေမာင္း၊ ပေဒါင္အမ်ဳိးသမီးမ်ား လည္တြင္ ဆြဲပတ္သည့္ ေၾကးေခြမ်ား စသည္တုိ႔ ျပဳလုပ္ေသာ ေၾကးလုပ္ငန္းတုိ႔တြင္ ကၽြမ္းက်င္ ၾကသည္။

လူမ်ဳိး

ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔မွာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ ကယားျပည္နယ္တြင္ လူမ်ားစုအျဖစ္ ေနထုိင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ယခင္က သူတုိ႔အား ကရင္နီဟု ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾက၏။ ေျပာဆုိေသာ ဘာသာစကားတုိ႔၏ နီးစပ္မႈကုိ ေထာက္ထား၍ ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔မွာ တိဗက္ျမန္မာ အစု၀င္ ကရင္အစုခဲြ၌ ပါ၀င္ေသာလူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္ဟု ဘာသႏၱရ ပါရဂူတုိ႔က ဆုံးျဖတ္ၾက၏။

၀တ္ဆင္ေသာ အ၀တ္အထည္တုိ႔၏ နီေသာ အေရာင္အေသြးကုိလုိက္ ၍ ျမန္မာတုိ႔က ကယားျပည္နယ္သားတုိ႔ကုိ ေရွးအခါက ကရင္နီ ဟု ေခၚေ၀ၚၾကသည္။ ကယား ဟူေသာ ေ၀ါဟာရမွာ သူတုိ႔ဘာသာအရ လူဟု အဓိပၸာယ္ရေသာ ဘဲြ႕မေနာ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ေခၚေ၀ၚၾကသည္။

ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖဲြ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ ကရင္ျပည္နယ္ ဖဲြ႔စည္းေသာအခါ၌ ကရင္နီျပည္နယ္ကုိ ထည့္သြင္းရန္ ရည္မွန္းခ်က္ ရွိသည္ျဖစ္ရာ၊ ထုိသုိ႔ ထည့္သြင္းျခင္းကုိ မလုိလားၾကေသာေၾကာင့္ တေၾကာင္း၊ ကရင္နီ အမ်ဳိးသားတုိ႔သည္ ကရင္နီဟူေသာအမည္မွ ကယားဟူေသာ အမည္သုိ႔ ေျပာင္းလဲႊရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကရာ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္အတြင္းက ထုိအမည္ေျပာင္းလဲႊေရးႏွင့္ ကယားျပည္နယ္ သီးသန္႔ တည္ရွိေရးတုိ႔အတြက္ ပါလီမန္မွ အက္ဥပေဒ ျပဳလုပ္ကာ ဖဲြ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ လုိအပ္ေသာပုဒ္မမ်ား ကုိ ျပင္ဆင္ခြင့္ရရွိခဲ့သည္။

ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ

ကယားအမ်ိဳးသားတို႔က ဖ်င္ၾကမ္းေဘာင္းဘီတို/ရွည္ ခပ္ပြပြ အေပၚအက်ႌခပ္ၾကမ္းၾကမ္းဝတ္သည္။ အမ်ိဳးသမီးတို႔က ေခါင္းေပါင္းအနီ/အနက္ ေပါင္း၏။ ကိုယ္တြင္ ရင္စည္းဖုံး သင္တိုင္းဝတ္ဆင္ၿပီး အေပၚမွ ၿခဳံထည္ရွည္ႏွင့္ ခါးစည္းႀကိဳးအနီ ခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး ေရွ႕သို႔ခ်ထားေလ့ရွိသည္။  ေဂခို၊ ေဂဘား အမ်ိဳးသားတို႔က ဖ်င္စေဘာင္းဘီတိုႏွင့္ အက်ႌျဖဴ ရင္ခြဲ ဝတ္ဆင္သည္။ အမ်ိဳးသမီးတို႔ကမူ ဂ်ပ္ခုတ္ထမီ ႏွင့္ အက်ႌမ်ားကို ဝတ္ဆင္သည္။

ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ထုံးတမ္းစဥ္လာ

အလြန္ေရွးက်ေသာ ထုံးတမ္းစဥ္လာ အေလ့အထမ်ားကုိ ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ေတြ႔ရွိႏုိင္ေပသည္။ ယခုအခါတြင္ ဗုဒၶအယူ၀ါဒကုိ သက္၀င္ယုံၾကည္သူ တုိးတက္မ်ားျပား လာေသာ္လည္း ေရွးအစဥ္အလာအရ နတ္ကုိးကြယ္ျခင္း၊ ၾကက္ရုိးထုိး၍ ေဆာင္ရြက္ဖြယ္ရာ ကိစၥမ်ားကုိ ဆုံးျဖတ္ျခင္း စသည့္အေလ့အထမ်ား ရွိေပေသးသည္။

ေရွးက်ေသာ ကယားတုိ႔ ျဖစ္စဥ္ဘ၀မွာ နတ္ကုိးကြယ္ျခင္း၊ နတ္ပသျခင္း၊ ရုိးရာအလုိက္ တစုတရုံး စားေသာက္ေပ်ာ္ရႊင္ ၾကျခင္းတုိ႔ျဖင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ႔ရ၏။ ကယား လူမ်ဳိးတို႔၏ ေမြးဖြားခ်ိန္၊ နားထြင္းခ်ိန္၊ ေၾကာင္းလမ္းေစ့စပ္ခ်ိန္၊ လက္ထပ္ခ်ိန္၊ ကြယ္လြန္ခ်ိန္ ကဲ့သုိ႔ေသာ အေရးႀကီးခ်ိန္တုိင္း၌ လုိပင္၊ ရုိးရာအလုိက္ ပသ စားေသာက္ၾကျခင္း ၊ လက္ေဆာင္ပစၥည္း ေပးၾကျခင္း၊ အထူးသျဖင့္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ ေနာက္ဆုံး အေလးျပဳေသာ အားျဖင့္ ေသနတ္မ်ား ပစ္ေဖါက္ျခင္း၊ ေမာင္မ်ားတီျခင္း စသည့္တုိ႔ကုိ ျပဳလုပ္ၾကေလသည္။

ကယားတုိ႔သည္ လူႏွင့္ငွက္ အမ်ဳိးအႏြယ္ ျဖစ္သာ ကိႏၷရာ၊ ကိႏၷရီတုိ႔မွ ဆင္းသက္ ေပါက္ဖြား လာေသာ လူမ်ဳိးျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည့္အတုိင္း ကိႏၷရာ ကိႏၷရီတုိ႔ ေပ်ာ္ျမဴးရာ ေဒသျဖစ္သည့္ ေငြေတာင္ျပည္သုိ႔ ေရာက္ရွိရန္ ဆုေတာင္းၾကသည္။ ျပည္နယ္၏ အလံတြင္လည္း ကိႏၷရာပုံကုိ ထည့္သြင္းထားေလသည္။ ကြယ္လြန္သူ၏ ဦးေခါင္းကုိ လည္း ေငြေတာင္ ျပည္သုိ႔ လွည့္၍ ထားၾကသည္။

အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီး ဆက္ဆံေရးတြင္ ကုိယ္က်င့္တရားကုိ မ်ားစြာ အေလးဂရု ျပဳၾကသည္။ ေဖါက္ျပန္မႈသည္ ကြာရွင္းေရး၏ အေရးႀကီး အခ်က္တခ်က္ျဖစ္၏။ ေဖါက္ျပန္မႈကုိ ျပဳလုပ္သူက ေလ်ာ္ေၾကးေပးရမည္
ျဖစ္၏။ သေယာက္ထားေသာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကုိ နားျဖတ္၍ အျပစ္ေပးေလ့ရွိ၏။ သုိ႔ရာတြင္ နားျပတ္ေနေသာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကုိ ေတြ႔ရခဲ၏။ သုိ႔ျဖစ္၍ ကယားအမ်ဳိးသမီးတုိ႔မွာ သစၥာရွိေသာ၊ ကုိယ္က်င့္တရားေကာင္းေသာ အမ်ဳိးသမီး မ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆုိစမွတ္ရွိၾကသည္။

ဇန္န၀ါရီလ ၁၅ ရက္ေန႔ကုိ ကယားျပည္နယ္ေန႔ဟုေရြးခ်ယ္၍ ထုိေန႔ထူးေန႔ျမတ္တြင္လည္း ကယားျပည္နယ္ နာမကရဏ မဂၤလာပဲြေတာ္သစ္အျဖစ္ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပ လာခဲ့ၾကေလသည္။

ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔ ေျပာဆုိေသာ ဘာသာစကားကုိ ေလ့လာရွာေဖြၿပီးျဖစ္ရကား၊ ထုိဘာသာ စကား၏ အေျချပသဒၵါ တေစာင္ကုိ ကက္ပတိန္ ဗေရာင္း ဆုိသူက ၁၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေရးထုတ္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေလသည္။ ျပည္နယ္သား အခ်င္းခ်င္းေျပာဆုိၾကရာ၌ ကယားစကားကုိ သုံးၾကေသာ္လည္း ေရာင္းေရး၊ ၀ယ္ေရး၊ အျခားလူမ်ဳိးတုိ႔ႏွင့္ ဆက္ဆံေရးစသည့္တုိ႔၌ ရွမ္း ျမန္မာ ေ၀ါဟာရမ်ားကုိ သုံးႏႈန္းၾက၏။ ရုံးသုံးစကားမွာ မူ ေရွးအစဥ္အဆက္ကပင္ ျမန္မာအကၡရာ စာေပသက္သက္ ကုိသာ သုံးစဲြခဲ့ၾကေလသည္။

အလုပ္အကုိင္ႏွင့္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း

ျပည္နယ္၏ အဓိကစီးပြားေရး လုပ္ငန္းမွာ သစ္လုပ္ငန္းျဖစ္ရာ ကယားလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ မ်ားေသာ အားျဖင့္ သစ္ထုတ္လုပ္ေရး၊ သစ္ေတာထြက္ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္ေသာ ရွား ၊ခ်ိပ္၊ သစ္ေစး စသည့္ ပစၥည္းမ်ား ထုတ္လုပ္ေရးတုိ႔ျဖင့္ အသက္ေမြး ၀မ္းေက်ာင္းၾကသူ မ်ား ျဖစ္သည္။ ျပည္နယ္၏ အေနာက္ပုိင္းေဒသ၌ ေျမျပန္႔တြင္ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိး လုပ္ကုိင္ စားေသာက္ ၾကသည္။ တူးေျမာင္း တုိ႔ျဖင့္ ေရသြယ္ယူကာ စုိက္ပ်ဳိးျခင္း၊ ေတာင္ယာစုိက္ပ်ဳိးျခင္း တုိ႔ကုိလည္း ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ေငြေတာင္နယ္၌ ရက္လုပ္ေသာ ေငြေတာင္လြယ္အိတ္တုိ႔မွာ ထင္ေပၚလွသည္။

ကယားတုိ႔မွာ မိမိတုိ႔၀တ္ဆင္ရန္ ၀တ္စုံကုိ မိမိတုိ႔ဖါသာ ရက္လုပ္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ကယားျပည္နယ္၏ ထူးျခားေသာ အထိမ္းအမွတ္ပစၥည္း ျဖစ္သည့္ ဖါးစည္ေခၚ ေၾကးနက္ စည္ႀကီးမ်ားကုိလည္း ေငြေတာင္နယ္၌ သြန္းလုပ္ခဲ့ၾက၏။ ယခုအခါတြင္ ႏုိးၾကားလာၿပီးျဖစ္သာ ကယားျပည္နယ္ အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ လက္နက္ကုိင္တပ္မ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္ အမႈထမ္းလ်က္ ရွိသည္ကုိ ေတြ႔ရေလသည္။

အလွအပ အႏုအယဥ္ အဆန္းအၾကယ္ တုိ႔ျဖင့္ တန္ဆာဆင္ကာ ေဖၚျပေသာ ေရွး ျမန္မာပ်ဳိ႕ ကဗ်ာ အခ်ဳိ႕တုိ႔တြင္ ကယားျပည္နယ္ရွိ ေငြေတာင္နယ္ကုိ အေျခခံထား၍ ဇာတ္ကြက္ ဆင္ထားသည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။ ေရွးအခါက ေငြေတာင္နယ္ေဒသမွာ ယြန္းထုိးျခင္း၊ ေရႊဇ၀ါေရးျခင္း၊ မွန္စီေရႊခ်၊ သစ္ေစးသားရုိးကုိင္ျခင္း စေသာ အႏုပညာ လက္မႈပညာမ်ား ထြန္းကားခဲ့သည္။ ကယား အမ်ဳိးသား အမ်ဳိးသမီးတုိ႔မွာ ေခတ္ႏွင့္ ယင္ေပါင္းတန္း လုိက္ႏုိင္ရန္ အထူးလုံးပန္း ႀကိဳးစားလ်က္ရွိရာ၊ လူမ်ဳိး၏ ပင္ရင္းယဥ္ေက်းမႈ အခ်က္အလက္ မ်ားျဖစ္သည့္ ၀တ္စားဆင္ယင္မႈ၊ ကုိးကြယ္ယုံၾကည္မႈ၊ စာေပတုိ႔ကုိ ေခတ္မွီေအာင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲလ်က္ရွိၾက၏။

မွတ္ခ်က္။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း အတဲြ(၁)မွ ေကာက္နုတ္ေဖာ္ျပပါသည္။

Leave a Reply