ျမန္မာ့ပထမဦးဆံုးစက္ရုပ္ ႏွင့္ တီထြင္သူဦးၾကည္

Posted on

The Voice News Journal

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားအနက္ နည္းပညာ အဆင့္အတန္းအရ တစ္ေခတ္တစ္ခါက မ်ားစြာ ထြန္းေပါက္ေအာင္ျမင္ခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေခတ္၊ စနစ္ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္သာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားေနာက္ နိမ့္က်က်န္ေနခဲ့ရျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္က အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ အႀကီးဆုံးဟု ဆိုႏိုင္သည့္ အင္းစိန္ GTI ေက်ာင္းႀကီးမွလည္း အတတ္ပညာရွင္၊ အသိပညာရွင္မ်ားစြာကို ေမြးထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ ယင္းေက်ာင္းႀကီး၏ သက္တမ္းသည္ပင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၂၀ ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေလသည္။

သမိုင္းေၾကာင္း အစဥ္အလာေကာင္းမ်ားျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည့္ အင္းစိန္ GTI ေက်ာင္းႀကီးမွ မ်ားစြာေသာ အတတ္ပညာရွင္မ်ား၏ ဖန္တီးတီထြင္မႈမ်ားအနက္ တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရသည့္ ျမန္မာ့ပထမဆုံး စက္႐ုပ္တီထြင္သူ စက္ပစၥည္း ထိန္းသိမ္းေရး ပညာသင္ေက်ာင္း ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဦးၾကည္ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံၿပီး ဦးၾကည္ တီထြင္ခဲ့သည့္ ေဆးမႈတ္သည့္ စက္႐ုပ္အပါအဝင္ သူတီထြင္ႏိုင္ခဲ့သည့္ စက္မ်ားအေၾကာင္းကို ေတြ႔ဆုံေမးျမန္း ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

Voice : ဆရာ့အေနနဲ႔ စက္႐ုပ္ေတြ၊ စက္ေတြ အမ်ားႀကီး တီထြင္ခဲ့တဲ့ အထဲက ပထမဆုံးအေနနဲ႔ ျမန္မာ့ပထမဆုံး ေဆးမႈတ္ႏိုင္တဲ့ စက္႐ုပ္တီထြင္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္က ဘယ္လိုစိတ္ကူး ရခဲ့သလဲ။ အခ်ိန္ကာလအားျဖင့္ဆိုရင္ ဘယ္ႏွခုႏွစ္ေလာက္ ျဖစ္မလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : ေဆးမႈတ္ႏိုင္တဲ့ စက္႐ုပ္ကို လုပ္ခဲ့တာက ၁၉၈၄-၁၉၈၅ ခုႏွစ္ ဝန္းက်င္မွာေပါ့။ စက္႐ုပ္လုပ္တာက စက္႐ုပ္က ထိုင္ႏိုင္တယ္။ ထိုင္တာကေန ထရပ္တယ္။ ဒီလိုလုပ္ၿပီးတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဒီလိုထိုင္ထ ဒါနဲ႔တင္မျဖစ္ဘူး။ တစ္ခုခုေတာ့ လုပ္ျပမွ ျဖစ္မယ္ဆိုတာမ်ဳိး ေခါင္းထဲ ဝင္လာတယ္။ ဒါနဲ႔ဘာလုပ္လဲဆိုေတာ့ စက္႐ုပ္ကို ေဆးမႈတ္ခိုင္းမယ္ဆိုၿပီး လုပ္တာ။ အဲ့ဒီမွာ သူက ေဆးမႈတ္တဲ့ ေနရာမွာလည္း လူေတြေဆးမႈတ္သလို လက္ညႇဳိးနဲ႔ခ်ိတ္ၿပီး မႈတ္တာ။ အဲ့ဒါမ်ဳိးရေအာင္ ကြၽန္ေတာ္လုပ္တာ။ အဲ့ဒီမွာ ေဆးမႈတ္တဲ့စက္႐ုပ္ ျဖစ္လာတာပဲ။ အဲ့ဒီလို ေဆးမႈတ္ျပတဲ့အခါမွာ ေဆးမႈတ္တဲ့ လူေတြကဟာ ဒီေကာင္ ငါတို႔ထက္ေတာင္ ေဆးမႈတ္တာ ညီတယ္ကြလို႔ ေျပာယူရတယ္။ အဲ့ဒီလို လုပ္ထားတာ။

စက္႐ုပ္လုပ္ဖို႔ စိတ္ကူး ဘယ္လိုရသလဲ ဆိုတာေတာ့ ေျပာမေနနဲ႔။ ကြၽန္ေတာ္က အဲ့ဒီဝါသနာ အရမ္းႀကီးတာ။ ဒါေၾကာင့္လဲ သမိုင္းမွာ ပထမဆုံး စက္႐ုပ္တီထြင္သူ ဆိုၿပီး ထည့္ထားတာ။

၁၉၆၀ ခုႏွစ္မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကို ပညာေတာ္သင္ လႊတ္ခံရတယ္။ အဲ့ဒီမွာ ေတြ႔ခဲ့တဲ့ စက္မႈနည္းပညာေတြကို ေလ့လာခဲ့ၿပီး ဒီမွာ အကုန္ျပန္လုပ္တာ။

စက္႐ုပ္လုပ္တုန္းကဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္ ေျပာျပဦးမယ္။ စက္႐ုပ္စလုပ္ေတာ့ ဒန္နဲ႔ခ်ည္းပဲ လုပ္ထားတာ။ သံနဲ႔ဆိုရင္ သံေခ်းတက္မွာစိုးလို႔။ အဲ့ဒီမွာ လက္ေမာင္းနဲ႔ ေျခေထာက္နားမွာ အဝိုင္းျပားေတြ အုပ္ဖို႔လိုေတာ့ တပည့္ေတြကို ဒန္အိုး သြားဝယ္ခိုင္းၿပီး ႏႈတ္ခမ္းျဖတ္လိုက္တဲ့အခါ အဝိုင္းျပား အုပ္လို႔ရသြားတယ္။ ေခါင္းမွာဆိုလည္း ဒယ္အိုး သြားဝယ္ခိုင္းၿပီး ဒယ္အိုး ေဆာင္းေပးလိုက္တယ္။ အဲ့ဒီလိုေတြလုပ္ၿပီး တီထြင္ခဲ့ရတာ။

Voice : ဒီေနရာမွာ ဆက္စပ္သြားလို႔ပါ။ ၁၉၆၀ မွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကို ပညာေတာ္သင္ ေစလႊတ္ခံရတယ္။ အဲ့ဒီမွာ ေလ့လာခဲ့တဲ့ ပညာရပ္ေတြကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။

U Kyi : အေမရိကကို ပညာေတာ္သင္ လႊတ္တာက ေျမတိုင္းပညာ သြားသင္တာ။ ဒီမွာ ကြၽန္ေတာ္က GTI မွာ Survey ကို သင္ေပးေနၿပီ။ ဒါကို ဟိုမွာ အဆင့္ျမႇင့္တင္ဖို႔ သြားသင္ပါဆိုၿပီး လႊတ္လိုက္တာ။ ဟိုမွာ သုံးႏွစ္ သင္ခန္းစာ၊ ေလးႏွစ္ သင္ခန္းစာေတြ ရွိတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကို ပထမႏွစ္၊ ဒုတိယႏွစ္ေတြက စမတက္ခိုင္းဘဲ ေနာက္ဆုံးႏွစ္ကို တန္းဝင္ခြင့္ေပးတယ္။ အဲ့ဒါလည္း A Grade ရခဲ့တာပဲ။ ျမန္မာျပည္ကလည္း တြန္းအားေပးေနတာ။ ဟိုမွာ ေလွ်ာက္လည္ေနမွာစိုးလို႔ A Grade ရေအာင္ လုပ္ပါလို႔ တိုက္တြန္းေနတာ။

အေမရိကမွာ စက္ေတြ ကြၽန္ေတာ္ေတြ႔တယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လက္ဖက္ရည္စက္ေတြ ေတြ႔တယ္။ ဒီျပန္ေရာက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ သူတို႔က လက္ဖက္ရည္ေဖ်ာ္ၿပီးသား ေပးတယ္။ ဒီမွာက်ေတာ့ ႏို႔ဆီသတ္သတ္၊ သၾကားသတ္သတ္၊ လက္ဖက္ရည္သတ္သတ္ ရေအာင္ ကြၽန္ေတာ္လုပ္ျပတယ္။ လုပ္ျပတဲ့အျပင္ ပိုက္ဆံအမ္းေပးေသးတယ္။ လက္ဖက္ရည္ေသာက္ရင္ တစ္မတ္အမ္းတယ္တို႔၊ ေကာ္ဖီေသာက္ရင္ ျပား ၂၀ အမ္းတယ္တို႔ ရေအာင္ ကြၽန္ေတာ္ လုပ္ျပခဲ့တယ္။

အစိုးရကလည္း ေတာ္ေတာ္သေဘာက်တဲ့အတြက္ ဂုဏ္ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ တိုက္ခန္းေတြ ဘာေတြေပးတယ္ေလ။ ဒီကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆိုဗီယက္ကိုလည္း လႊတ္တယ္။ အဲ့ဒီမွာပဲ ဒီလိုစက္ေတြကို ေတြ႔ခဲ့ၿပီး ဒီမွာျပန္လုပ္တာ။

Voice : ဒီလိုမ်ဳိး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စက္႐ုပ္တစ္႐ုပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရတဲ့ ေနရာမွာေရာ ဘယ္လိုအခက္အခဲေတြ ရွိခဲ့သလဲ။

U Kyi : စက္႐ုပ္က အ႐ုပ္ခ်ည္းပဲ သတ္သတ္ကေတာ့ လြယ္တာေပါ့ဗ်ာ။ အ႐ုပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္လိုက္တာေပါ့။ ကြၽန္ေတာ့္ စက္႐ုပ္ကက်ေတာ့ အလုပ္လုပ္တဲ့ စက္႐ုပ္ေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ စက္မႈပညာေတြ ထပ္ထည့္ရတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ထိုင္တာ၊ ထတာေတြပါ ပါလာၿပီေလ။ ထိုင္ဖို႔၊ ထဖို႔ေတြကို စက္မႈနည္းပညာေတြထည့္ ရတယ္။ ခုံမွာထိုင္ေနတယ္ဆို သူ႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္တာေတြက ခုံေအာက္မွာေလ။ ခ်ိန္းႀကဳိးနဲ႔ လုပ္ရတယ္။ ဟိုတုန္းကေတာ့ တစ္ေနကုန္ထိုင္ၿပီး ဒါပဲထိုင္လုပ္ေနတာကိုးဗ်။ သူ ဘယ္ေျပးမလဲ။ မရရင္ ေနာက္ထပ္ ဘာယူလာခဲ့ဆိုၿပီး ထပ္လုပ္။ မရရင္ ေနာက္ထပ္ ဘာသြားဝယ္ဆိုၿပီး ထပ္လုပ္တာပဲ။

အဲ့ဒီပိုက္ဆံေတြ ဘယ္ကရသလဲဆိုေတာ့ စက္မႈသက္ေမြးဦးစီးဌာနက ေပးတယ္။ ႀကဳိက္သေလာက္သုံး။ မႏွေျမာနဲ႔ဆိုၿပီး ေျပာထားတာ။ ဒါ႐ိုက္တာကိုယ္တိုင္ လာတယ္။ ဒီစက္႐ုပ္ကို ၾကည့္ၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ မင္းအေကာင္ႀကီးက နာမည္ေက်ာ္မွာ။ မင္းပိုက္ဆံမေခြၽနဲ႔။ ျဖစ္ေအာင္လုပ္လို႔ ေျပာလာတာ။ လုပ္ရတာေပါ့။ ဒါ႐ိုက္တာကိုယ္တိုင္ ဖိအားေပးလာတာကိုး။

ဒါေပမဲ့ အဆူခံရေသးတယ္။ မင္းကို ငါေျပာထားတယ္။ ပိုက္ဆံမေခြၽပါနဲ႔ဆိုတာ။ မင္းေဆးမႈတ္တာ ဗမာေဆးေတြ မဟုတ္လားတဲ့။ ဟုတ္ပါတယ္ ဗမာေဆးေတြပါဆိုေတာ့ ဘာလို႔ ႏိုင္ငံျခားေဆး မသုံးလဲဆိုတာ ဆူတယ္။ ဒါေတာင္ အဆူခံရေသးတယ္။ ႏိုင္ငံျခားေဆးနဲ႔မႈတ္တဲ့အခါ သင္နာေတြမ်ားတဲ့အတြက္ ေဆးမႈတ္တဲ့ မ်က္ႏွာျပင္ဆီကို မေရာက္ဘဲ လမ္းမွာတင္ေဆးက ေျခာက္သြားတယ္။ မ်က္ႏွာျပင္မွာ သြားမကပ္ဘူးလို႔ ရွင္းျပရတယ္။ အဲ့ဒီတုန္းက ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ ေဆးမႈတ္တာေတာင္ ဗမာေဆးနဲ႔ မႈတ္ရတာ။

Voice : ဒီစက္႐ုပ္ႀကီး ထိုင္မယ္၊ ထမယ္၊ ေဆးမႈတ္မယ္ေပါ့ ဆရာရယ္။ ဒီလိုလႈပ္ရွားမႈေတြ လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ ဘယ္လိုဖန္တီးထားသလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : စက္႐ုပ္ႀကီး လႈပ္ရွားႏိုင္ဖို႔ ေမာ္တာေတြ တပ္ထားတယ္။ အခုထက္ထိ အဲ့ဒီစက္႐ုပ္ႀကီးမွာ ေမာ္တာေတြ ရွိေသးတယ္။ လက္ေျမႇာက္တာေတြ ဘာေတြ ေမာ္တာေတြနဲ႔ အလုပ္လုပ္တာကိုး။ ေမာ္တာဆိုတာက ေမာ္ေတာ္ကားမွာသုံးတဲ့ ေရသုတ္တံက ေမာ္တာေလးေတြ သုံးတာ။ ေျခေထာက္အတြက္ သုံးတဲ့ ထိုင္ထ ေမာ္တာက ႀကီးတယ္။ ျမင္းေကာင္ေရ တစ္ေကာင္အားေလာက္ ရွိတယ္။ အဲ့ဒီစက္႐ုပ္ႀကီးက အခုထိ ကြၽန္ေတာ္ ေက်ာင္းအုပ္လုပ္ခဲ့တဲ့ေက်ာင္းမွာ ရွိေနတုန္းပဲ။

ေအာင္ဆန္းၿမဳိ႕ စက္ပစၥည္းထိန္းသိမ္းေရး ပညာသင္ေက်ာင္း (Repairs and Maintainence) မွာ ေက်ာင္းအုပ္လုပ္ခဲ့တာကိုး။

Voice : ဒီစက္႐ုပ္ႀကီးရဲ႕ အ႐ြယ္အစားနဲ႔ အေလးခ်ိန္ကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး ဆရာ။ တည္ေဆာက္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ကာလေရာ ဘယ္ေလာက္ၾကာခဲ့သလဲ။

U Kyi : အ႐ြယ္အစားက လူအရပ္အတိုင္းပဲ။ ကြၽန္ေတာ္လုပ္လိုက္ရင္ လူအရပ္အတိုင္းပဲ။ ၆ ေပ ေလာက္ ရွိတယ္။ အေလးခ်ိန္ကေတာ့ ေပါင္ ၁၅၀ ခန္႔ ရွိပါတယ္။ တည္ေဆာက္ခဲ့တာက က်ဳိကၠဆံကြင္းမွာ လုပ္မယ့္ ျပည္ေထာင္စုေန႔ ျပပြဲမွာ ျပဖို႔လုပ္ခဲ့တာ။ သုံးလ ေလးလေလာက္ ၾကာခဲ့ပါတယ္။

Voice : အဲ့ဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အဲ့ဒီအခ်ိန္ကတည္းက စက္႐ုပ္တစ္႐ုပ္ကို တကယ္အလုပ္လုပ္ႏိုင္တဲ့အထိ တီထြင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲ့ဒီေခတ္ကာလမွာ ယႏၲရားလုပ္သား အေနနဲ႔ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသုံ မျပဳႏိုင္ခဲ့ဘူးေပါ့။ ဒီလိုမျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းေတြက ဘာေတြေၾကာင့္ျဖစ္မလဲ ဆရာ။

U Kyi : ကြၽန္ေတာ္ေျပာျပမယ္ေနာ္။ ကြၽန္ေတာ္ ဆက္လုပ္လာတာ စက္႐ုပ္ေတြက တကယ္အလုပ္လုပ္ႏိုင္တဲ့အထိ ျဖစ္လာၿပီ။ အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ ၈၈ အေရးအခင္းႀကီး ျဖစ္လာတယ္။ ဒီတီထြင္မႈေတြကို အရင္က ျပပြဲေတြလုပ္ခဲ့တယ္ေလ။ အဲ့ဒီျပပြဲေတြက ရပ္ကုန္တယ္။ ေနာက္ပိုင္း လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္တဲ့ စက္႐ုပ္ေတြဘာေတြ ကြၽန္ေတာ္ ဆက္လုပ္ထားတာ ကြၽန္ေတာ္ မျပလိုက္ရေတာ့ဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ၈၈ အေရးအခင္းနဲ႔လာၿပီး တိုက္ဆိုင္ၿပီးေတာ့ ျပပြဲေတြ အကုန္ရပ္သြားတယ္။ ေနာက္ထပ္ဆက္မလုပ္ေတာ့ဘူး။ အဲ့ဒီမွာ အကုန္ရပ္သြားတယ္။ အဲ့ဒီမွာ ဆက္မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။

Voice : မျပသခဲ့ရတဲ့ လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္တဲ့ စက္႐ုပ္ႀကီးနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြလည္း နည္းနည္းေလာက္ ေျပာေပးပါဦး ခင္ဗ်။

U Kyi : လမ္းေလွ်ာက္တဲ့စက္႐ုပ္က လုပ္ေတာ့လုပ္တယ္။ စမ္းေနတဲ့အခ်ိန္ေပါ့။ အဲ့ဒီတုန္းက စမ္းသပ္လုပ္ေနတာ ညဘက္ႀကီး။ ေအာ္ၿပီး ထြက္ေျပးလာၾကတာ။ သြားၾကည့္ေတာ့ သူတို႔ ဝါယာမွားသြားတယ္ ထင္တယ္။ စက္႐ုပ္ႀကီးက လမ္းေလွ်ာက္ေတာ့ ထြက္ေျပးၾကတာ။ လုပ္ခဲ့တဲ့ အေသးစိတ္ေတြေတာ့ ေျပာျပဖို႔ေတာ့ ခက္သြားၿပီေပါ့။

Voice : အဲ့ဒီေခတ္က က်ဳိကၠဆံကြင္းတို႔၊ Invoy ခန္းမတို႔မွာ ျပပြဲေတြလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆရာေပးတဲ့ မွတ္တမ္းေတြမွာလည္း ပါပါတယ္ ခင္ဗ်။ ဒီျပပြဲေတြအေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာင္းမွ်ေဝေပးပါဦး။

U Kyi : Invoy ခန္းမဆိုတာ အခုတပ္မေတာ္ခန္းမေပါ့။ အဲ့ဒီမွာ ကားေမာင္းတဲ့ဟာေတြ၊ ေျမပဲစက္ေတြ၊ စီးကရက္စက္ေတြ ျပခဲ့တာေပါ့။ ဒီလိုဗ် ကားေမာင္းတာကို ကြၽန္ေတာ္ ေျပာျပဦးမယ္။ တကယ့္ကို စတီယာတိုင္ႀကီးနဲ႔။ ကားေလးက ပလတ္စတစ္ကားေလး။ အဲ့ဒါေမာင္းဖို႔ တစ္မတ္ေပးရတယ္။ တိုက္မိရင္ေတာ့ ရပ္သြားတာေပါ့။ ပိုက္ဆံဆုံးတာပဲ။ လြတ္ရင္ေတာ့ လြတ္တဲ့သူကို ခ်ဳိခ်ဥ္တစ္လုံး ေပးလိုက္ေသးတယ္။ ကေလးေတြ ေမာင္းၾကတာ။ အဲ့ဒါကို ယာဥ္ထိန္းရဲေတြ လာေမာင္းတယ္။ မလြတ္ဘူးဗ်။

Voice : ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာက နည္းပညာေတြ အမ်ားႀကီး ထြန္းကားခဲ့တယ္။ တိမ္ျမဳပ္သြားရတာေတြကလည္း အင္မတန္ႏွေျမာဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဒီနည္းပညာေတြနဲ႔ ဆရာ့ရဲ႕ စက္႐ုပ္ႀကီးကို ျပပြဲေတြအျပင္ေပါ့ေလ။ ဘယ္ေလာက္အထိ အသုံးခ်ႏိုင္ဖို႔ လုပ္ခဲ့ေသးသလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : ဒီလိုဗ်။ ဒီစက္႐ုပ္ႀကီးကို ေမာ္လၿမဳိင္မွာ သြားျပရေသးတယ္။ တစ္ပတ္ေလာက္ သြားျပရတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္တပည့္ေတြနဲ႔ လႊတ္လိုက္တယ္။ မိုင္ဒါကြင္းဆိုတာ ေမာ္လၿမဳိင္မွာ ရွိတယ္။ သြားျပရေသးတယ္။ အဲ့ဒါက ၁၉၈၆ – ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ေတြမွာ ျဖစ္မယ္။

Voice : ဆရာ့အေနနဲ႔ ဒီနည္းပညာေတြကို စတင္သင္ၾကားခဲ့တာကေရာ အင္းစိန္ GTI မွာပဲလား။

U Kyi : ကြၽန္ေတာ္ အင္းစိန္ GTI မွာ ၿမဳိ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာသင္တန္းကို တက္ခဲ့တာ။ အဲ့ဒီက ေအာင္ၿပီးေတာ့ အဲ့ဒီေက်ာင္းမွာပဲ ဆရာျပန္လုပ္တယ္။ ပထမဆုံး နည္းျပဆရာေပါ့။ ေနာက္ေတာ့ ကထိကအထိ တက္သြားတယ္။ ေနာက္ေတာ့ အင္းစိန္၊ ကေလာ၊ ျပည္ စတဲ့ GTI ေတြမွာ လွည့္ၿပီး ကထိကဆရာ လုပ္ခဲ့တယ္။ ၿပီးေတာ့မွ ေအာင္ဆန္းၿမဳိ႕က စက္ပစၥည္းထိန္းသိမ္းေရး ပညာသင္ေက်ာင္း (Repairs and Maintainence) မွာ ေက်ာင္းအုပ္ဘဝနဲ႔ ထိုင္တာ။ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္က စထိုင္ခဲ့တာ ပင္စင္ယူတဲ့ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္အထိပဲ။ အင္းစိန္ GTI ကပဲ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကို ပညာေတာ္သင္ လႊတ္ခံရတာ။

Voice : ဒါဆိုရင္ ဒီစက္႐ုပ္ႀကီးကို ထုတ္ခဲ့တာက စက္ပစၥည္းထိန္းသိမ္းေရး ပညာသင္ေက်ာင္း (Repairs and Maintainence) အေနနဲ႔ တီထြင္ထုတ္လုပ္ခဲ့တာလား။

U Kyi : ဒီလိုဗ် ကြၽန္ေတာ္ေျပာျပမယ္။ ကြၽန္ေတာ္က GTI မွာ လုပ္ခဲ့တယ္ေလ။ အဲ့ဒါလည္း စက္႐ုံထဲမွာ ေနတာမ်ားပါတယ္။ စာသင္တဲ့အခါ သြားသင္တယ္။ ၿပီးရင္ စက္႐ုပ္လုပ္တာပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ယူလိုက္တဲ့ ေအာင္ဆန္းၿမဳိ႕က ေက်ာင္းက သင္တန္းေတြ ၆လ သင္တန္းေတြ ရွိတယ္။ စက္မႈ၊ လွ်ပ္စစ္ စတာေတြနဲ႔အစုံ အဲ့ဒီမွာရွိတယ္။ အဲ့ဒီေနရာမ်ဳိး ကြၽန္ေတာ္ေရာက္သြားေတာ့ ကြၽန္ေတာ္လုပ္ခ်င္တာ အကုန္လုပ္လို႔ ရတာပဲ။ လွ်ပ္စစ္နဲ႔ဆိုင္တာ ရွိတယ္။ စက္ျပင္သမားလည္း ရွိတယ္။ အစုံရွိတယ္။ အဲ့ဒီလိုေတြရွိလို႔ ဒီစက္႐ုပ္ႀကီး ျဖစ္သြားတာ။ ကြၽန္ေတာ္က လက္ညႇဳိးနဲ႔ ေခါင္းပဲ ရွိတယ္။ လုပ္ဖို႔လိုတာေတြကိုေတာ့ တပည့္ေတြက ဝိုင္းကူညီေပးၾကတယ္။ ဒီဇိုင္းေတြကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္ဒီဇိုင္းေတြပဲ။

Voice : ဒီေတာ့ ယႏၲရားလုပ္သားေတြက ၁၉၈၄-၈၅ ခုႏွစ္ေတြမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တီထြင္ႏိုင္ေနၿပီ။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ယွဥ္ရင္ ေရွ႕ကိုေတာ္ေတာ္ေလးေရာက္တဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးရွိခဲ့တယ္။ ဒါကို လက္ေတြ႔အသုံးခ်ႏိုင္တဲ့ အေနအထားေတာ့ မရွိခဲ့ဘူးေပါ့ေလ။ အဲ့ဒီကာလေတြမွာ ဘယ္လိုအခက္အခဲေတြ ျဖစ္ခဲ့တာလဲ။

U Kyi : အဲ့ဒါက တျခားမဟုတ္ဘူး။ ၈၈ အေရးအခင္းႀကီးပဲ။ အဲ့ဒီေနာက္ပိုင္းမွာ အကုန္ရပ္သြားတယ္။ အဲ့ဒီမတိုင္ခင္က Invoy ျပခန္းမွာ ႏွစ္တိုင္းျပေနတဲ့ ျပပြဲေတြ၊ က်ဳိကၠဆံကြင္းႀကီးထဲမွာ ျပေနတဲ့ျပပြဲေတြ။ အဲ့ဒီမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပေနက်။ အဲ့ဒီလိုကို ျဖစ္ေနတာ။ ကြၽန္ေတာ္ကလည္း ျပပြဲတစ္ခါၿပီးတာနဲ႔ ေနာက္ႏွစ္ ဘာျပမလဲ ဆိုတာကို ထပ္လုပ္တာ။ အဲ့ဒီမွာ ဘာျဖစ္သြားလဲဆိုေတာ့ ၈၈ အေရးအခင္းျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဘာမွဆက္လုပ္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ အကုန္လုံး ရပ္သြားတယ္။ ျပပြဲေတြလည္း မရွိဘူး။ ဘာမွမရွိေတာ့ဘူး။

Voice : ေနာက္ပိုင္းမွာေရာ ဒီလိုတီထြင္ႏိုင္ခဲ့တာေတြကို အသုံးခ်ၿပီး ယႏၲရားလုပ္သားေတြ အေနနဲ႔ အစားထိုးႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေဆာင္႐ြက္ဖို႔ကို ကမ္းလွမ္းတာမ်ဳိးေတြေရာ ရွိခဲ့သလား ဆရာ။

U Kyi : မလာေတာ့ဘူးဗ်။ မရွိဘူးလားဆိုေတာ့ ဒီစက္႐ုပ္ႀကီးေတြကို ျပန္လုပ္ပါလားဆိုၿပီး ေက်ာင္းက တပည့္ေတြ၊ ကေလးေတြက ေျပာတာမ်ဳိးေတာ့ရွိတယ္။ ဆရာက မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ က်န္တဲ့တျခားဟာေတြေတာ့ မရွိပါဘူး။ အသက္က ၈၀ ေက်ာ္ၿပီေလ။ မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။

Voice : အဲ့ဒီကာလေတြတုန္းက အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီလိုယႏၲရားလုပ္သားေတြကို တီထြင္ႏိုင္ေနၿပီလား။

U Kyi : ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ မထင္ဘူးဗ်။ အဲ့ဒီအခ်ိန္က အေမရိကနဲ႔ ျမန္မာျပည္ပဲ သြားလိုက္ျပန္လိုက္ လုပ္ေနတာ။ ဒီျပင္ႏိုင္ငံေတြမွာ ဘာျဖစ္ေနလဲ ဆိုတာေတာ့ သိပ္မသိဘူး။ အိႏၵိယမွာလည္း ဒီလိုတီထြင္တာေတြ မလုပ္ေသးပါဘူး။

Voice : အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ ဆရာ့အေနနဲ႔ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာလည္း ပညာသင္သြားခဲ့တယ္။ သူတို႔ဆီက ေလ့လာခဲ့တာေတြကို ဒီမွာျပန္အသုံးခ်ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္ေလာက္အထိ လိုက္မီႏိုင္ခဲ့သလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : ဒီလိုဗ်။ အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ သူတို႔က ေတာ္ေတာ္တိုးတက္ေနၿပီေလ။ ကြၽန္ေတာ္က စက္တစ္လုံးကို ၾကည့္လိုက္ရင္ အထဲက ဘာလုပ္ထားတယ္ဆိုတာ ခန္႔မွန္းႏိုင္တယ္။ ခုန ကြၽန္ေတာ္ ေျပာသလိုေပါ့။ ပိုက္ဆံထည့္လိုက္ရင္ ကိုယ္လိုခ်င္တာေတြ ထြက္လာတဲ့ Slot Machine ေတြက သူတို႔ဆီမွာ ျဖစ္ေနၿပီ။ ဒီျပင္စက္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း သူတို႔ဆီမွာ ျဖစ္ေနၿပီ။ အဲ့ဒီေတာ့ အဲ့ဒီအတိုင္းကို ျမန္မာျပည္မွာ ျပန္လုပ္တာ။ ဒီကေန အကုန္ျပန္လုပ္ႏိုင္တယ္။

Voice : ဆရာ့အေနနဲ႔ တီထြင္ခဲ့တဲ့ စက္ေတြက ေဆးမႈတ္တဲ့ စက္႐ုပ္ႀကီးအျပင္ ဘယ္ႏွခုေလာက္ ရွိမလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : စက္႐ုပ္ကပဲ ႏွစ္႐ုပ္။ ေဆးမႈတ္တဲ့စက္႐ုပ္ႀကီး ရွိမယ္။ လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္တဲ့ စက္႐ုပ္ႀကီး ရွိမယ္။ ၿပီးေတာ့ လက္ဖက္ရည္ေဖ်ာ္စက္၊ ေျမပဲစက္၊ စီးကရက္စက္၊ ေမာ္ေတာ္ကားေမာင္းတဲ့စက္၊ ဘီစကစ္ အေကာင္း၊ အက်ဳိး ေ႐ြးတဲ့ဟာ။ ေကာက္တဲ့စက္ေပါ့။ သူက စက္႐ုပ္လက္ေပါ့။ အာ႐ုံခံစနစ္ေတြ သုံးထားတယ္။ အဲ့ဒါေတြလည္း လုပ္ခဲ့တယ္။

Voice : ေျမပဲစက္နဲ႔ စီးကရက္စက္ကို အင္းစိန္ GTI ေက်ာင္းထဲက စားေသာက္ဆိုင္မွာ သုံးခဲ့တယ္လို႔လည္း မွတ္သားရပါတယ္ ဆရာ။ အဲ့ဒါေလး ျပန္ေျပာျပပါဦး။

U Kyi : GTI Canteen မွာ အဲ့ဒီစက္ေတြ ထားတယ္ဗ်။ ဟိုမွာ အေမရိကမွာေတာ့ စီးကရက္စက္က ဘူးလိုက္ေလ။ ဒီမွာက အလိပ္လိုက္က်ေအာင္ လုပ္ေပးထားတာ။ အဲ့ဒီတုန္းက ဒီမွာက ဒူးယားလား။ အဲ့ ခေပါင္း ခေပါင္း။ တစ္လိပ္ခ်င္းက်ေအာင္အျပင္ တစ္လိပ္ကို ငါးျပားဆိုေတာ့ တစ္မတ္ေစ့ထည့္လိုက္ရင္ ျပား ၂၀ အမ္းေအာင္၊ ဆယ္ျပားေစ့ထည့္လိုက္ရင္ ငါးျပားျပန္အမ္းေအာင္ပါ လုပ္ထားတာ။ အဲ့ဒီတုန္းက မွတ္မိေသးတယ္။ အဲ့ဒီတုန္းကလာၿပီးၾကည့္တဲ့ လူႀကီးေတြလည္း သေဘာက်ၾကတယ္။

Voice : အင္းစိန္ GTI ေက်ာင္းႀကီးရဲ႕ အခ်က္အလက္ေတြကို ရွာေဖြလို႔ ရသေလာက္ ျပန္စုစည္းလိုက္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ဒုတိယကမာၻစစ္ အၿပီးမွာ Columbo Plan အရ အဂၤလိပ္အစိုးရက စတာလင္ေပါင္ ၆ သန္းခြဲ ေထာက္ပံ့ခဲ့တယ္။ ၁၉၅၄ မွာ ဟင္နရီဖို႔ဒ္ ေဖာင္ေဒးရွင္းကေန အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၈၀၀၀ ေထာက္ပံ့ေပးခဲ့တယ္ေပါ့။ ဒါ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ ေက်ာင္းႀကီးတစ္ေက်ာင္းလို႔ ေျပာရမွာေပါ့ဆရာရယ္။ ဒီေက်ာင္းႀကီးတက္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္က အမွတ္တရေတြ ေျပာျပေပးပါဦး။

U Kyi : ဟုတ္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ အေမရိက သြားတာက ဟင္နရီဖို႔ဒ္ ေဖာင္ေဒးရွင္းနဲ႔ သြားရတာ။ အင္းစိန္ GTI မွာ ေက်ာင္းလည္း တက္ခဲ့တယ္။ ဆရာလည္း လုပ္ခဲ့တယ္။ အျပင္ေလာကမွာရွိတဲ့ စက္႐ုံေတြ အားလုံး၊ ရွိသမွ် စက္႐ုံေတြအားလုံး အင္းစိန္ GTI မွာ ရွိတယ္။ ပိုတာေတာင္ ပိုေသးတယ္။ အျပင္မွာ မရွိတဲ့ စက္႐ုံေတြေတာင္ ရွိေသးတယ္။ သစ္သားနဲ႔ မိုလုပ္တဲ့ စက္႐ုံေတြေတာင္ အျပင္မွာ မရွိဘူး။ အခုေတာ့ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့ဗ်ာ။

Voice : ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက နည္းပညာပိုင္းမွာ မနိမ့္ပါးခဲ့ပါဘူး။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနနဲ႔ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေတြေၾကာင့္ လက္ရွိမွာေတာ့ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ယွဥ္ရင္ ေနာက္က်န္ခဲ့တဲ့ အေနအထား ်ဳိး ျဖစ္ခဲ့ရတာေပါ့။ အဲ့ဒီအေပၚမွာ လက္ရွိ နည္းပညာနယ္ပယ္က အတတ္ပညာရွင္ လူငယ္ေတြအတြက္ ဆရာ့အေနနဲ႔ ဘာမ်ားအႀကံျပဳ တိုက္တြန္းခ်င္ပါသလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : နည္းပညာေက်ာင္းေတြကို တက္ပါ။ ဆယ္တန္းေအာင္ရင္ TU ေတြ တက္လို႔ရမယ္။ ရွစ္တန္းေအာင္ရင္လည္း THSလို ေက်ာင္းေတြတက္လို႔ရမယ္။ နည္းပညာေက်ာင္းေတြ တက္ပါလို႔ အႀကံျပဳခ်င္ပါတယ္။ အင္ဂ်င္နီယာနဲ႔ဆိုင္တဲ့ သင္တန္းေတြကို တက္ပါ။ ကိုယ့္ဉာဏ္စြမ္းရွိသေလာက္ ကိုယ္သင္ၾကားခဲ့ရတာေတြရဲ႕ အေပၚမွာ ဘယ္လိုေတြ တီထြင္ႏိုင္မလဲဆိုတာ စဥ္းစားၾကပါ။ ကိုယ္တတ္ခဲ့တဲ့ပညာကို အေျခခံၿပီး ဘယ္လိုတီထြင္မႈေတြ လုပ္မလဲ စဥ္းစားၾကပါ။ အဲ့ဒီလိုဆိုရင္ တိုင္းျပည္က တိုးတက္မွာပဲဗ်။ ကြၽန္ေတာ္ အဲ့ဒီအတိုင္း လုပ္ခဲ့တာပဲ။

အၿမဲတမ္း ကိုယ္တတ္ထားတဲ့ ပညာေတြကို ဘယ္လိုအသုံးခ်ႏိုင္မယ္ ဆိုတာ စဥ္းစားေနဖို႔ လိုတယ္ဗ်။ အကယ္၍ အခက္အခဲရွိမယ္ဆိုရင္ အေတြ႔အႀကံဳရွိတဲ့ သူေတြနဲ႔ ေတြ႔ပါ။ ေတြ႔ၿပီး အႀကံဉာဏ္ေတာင္းပါလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အခုကေလးေတြက ဒါေတြလုပ္ခ်င္တယ္ဗ်။

Voice : ဒီလိုနည္းပညာသမား လူငယ္ေတြ အတြက္ေရာ အစိုးရဘက္က ဘယ္ေလာက္အထိ အေထာက္အပံ့ေပးဖို႔ လိုဦးမလဲ ခင္ဗ်။

U Kyi : သူတို႔က ဘယ္လိုအေျခခံနဲ႔ သြားတာလဲ။ သူတို႔လုပ္ေနတာကိုၾကည့္ၿပီးမွ ေျပာလို႔ရမွာ။ အဲ့ဒါက သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနေတြက လူငယ္ေတြကို အားေပးရမယ္ဗ်။ ဝန္ႀကီးဌာနေတြက ကူညီအားေပးမွ ဒီလူငယ္ေတြ တက္သြားမွာ။ သူတို႔လုပ္ခ်င္တာေတြ လုပ္ခြင့္ရ ရမယ္။ ကြၽန္ေတာ္ျဖစ္လာခဲ့တာ အဲ့ဒါေၾကာင့္ ျဖစ္လာတာ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဒါ႐ိုက္တာကကို မင္းေငြမေခြၽနဲ႔။ ႀကဳိက္သလိုေတာင္း။ ျဖစ္ေအာင္သာလုပ္။ အဲ့ဒီလို အားေပးမွ ရတာ။

ကြၽန္ေတာ္ အဲ့ဒီတုန္းကဆိုရင္ေလ လက္ဖက္ရည္ေတာင္ ကိုယ့္ပိုက္ဆံထဲကပဲ ေသာက္တယ္။ အဲ့ဒီအထဲက မေသာက္ရဲဘူး။ အစိုးရ ခ်ေပးတဲ့ ပိုက္ဆံကို လုံးဝမထိခဲ့ဘူး။

ဦးၾကည္၏ အတၳဳပၸတၱိ

ဆရာဦးၾကည္ကို ၁၉၃၄ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၁ရက္ေန႕တြင္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕၌ ဦးဘလွိုင္၊ ေဒၚအမာတို႔က ဖြားျမင္ခဲ့ၿပီး ငယ္စဥ္က ထားဝယ္ၿမိဳ႕ အထက္တန္းေက်ာင္းတြင္ ပညာ ဆည္းပူး ေလ့လာခဲ့သူ ဦးၾကည္သည္ ငယ္စဥ္ကပင္ ပညာထူးခြၽန္သူ ျဖစ္ၿပီး ဆယ္တန္း ေအာင္ျမင္ေသာ အခါ အင္းစိန္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံေက်ာင္းသို႔ တက္ေရာက္ခြင့္ ရရွိခဲ့သည္။

ထိုစဥ္က စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံေက်ာင္း၏ ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာႀကီးမွာ ဦးဘရွင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္တြင္ ဦးဘရွင္အား ဆရာႀကီး အန႔္ခင္က ဆက္ခံခဲ့သည္။ ဦးအန႔္ခင္သည္ မိမိကိုယ္တိုင္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံေက်ာင္းဆင္း ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ား အေပၚ အထူး အေလးထားသူ ျဖစ္သည္။ ကိုယ္တိုင္လည္း စာသင္ခန္းမ်ား၌ စာဝင္သင္ေလ့ ရွိသည္။ ဆရာႀကီး ဦးအန္႔ခင္၏ တပည့္ရင္း ျဖစ္သူ ဦးၾကည္သည္ အင္းစိန္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံတြင္ ၿမိဳ႕ျပ ဘာသာရပ္ျဖင့္ ပညာ ဆည္းပူးခြင့္ ရရွိခဲ့သည္။

စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံ

ဦးၾကည္ တက္ေရာက္ ပညာ ဆည္းပူးခဲ့သည့္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံေက်ာင္းႀကီးမွာ ထိုစဥ္က အေရွ႕ေတာင္ အာရွနိုင္ငံမ်ား၏ အားကိုး အားထားျပဳရရာ ပိုလီ တကၠနစ္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ျဖစ္ၿပီး လာအို၊ ကေမာၻဒီးယားစသည့္ နိုင္ငံမ်ားမွ ေက်ာင္းသားအခ်ိဳ႕ လာေရာက္ ပညာ ဆည္းခဲ့ၾကသည္။ ၁၈၉၅ ခုႏွစ္ကပင္ Government Engineering School အျဖစ္ တည္ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာင္းႀကီးျဖစ္၏။

ယခင္က Mr. Brown, Mr. F.H.O.’s Conner Mitchell, Mr. A.P. Morris, Mr. Shaw စသည့္ နိုင္ငံျခားသား မ်က္ႏွာျဖဴမ်ားကသာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၿပီး ဆရာႀကီး ဦးဘလွီ လက္ထက္မွ စ၍ ျမန္မာလူမ်ိဳး ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား ခန႔္ထားလာပါသည္။ ဆရာႀကီး ဦးဘလွီကို ဆက္ခံသည့္ ဆရာႀကီး ဦးဘရွင္၊ ဦးအန႔္ခင္ႏွင့္ ဦးေမာင္ႀကီး စသူတို႔မွာ ဦးၾကည္၏ ဆရာရင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ဆရာႀကီးမ်ား ကိုယ္တိုင္ တပည့္မ်ားအား ေစတနာ အျပည့္ျဖင့္ ပညာသင္ၾကား ေပးခဲ့ၾကရာ ယင္းေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွ ေက်ာက္စာဝန္ ဦးျမ၊ ႐ုပ္ရွင္ ဒါရိုက္တာ ဦးခ်န္ထြန္း၊ ႐ုရွား သံအမတ္ႀကီး ဦးမ်ိဳးျမင့္ စသည့္ ပုဂၢိုလ္ႀကီးမ်ား ပညာ သင္ယူ ၿပီးေျမာက္ခဲ့ၾကသည္။ နည္းျပဆရာ ဦးၾကည္သည္ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ အင္းစိန္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံမွ A.G.T.I. (Civil) ဒီပလိုမာဘြဲ႕ ရရွိခဲ့ သည္။ ထို႔ေနာက္ ယင္းေက်ာင္း၌ပင္ နည္းျပဆရာ အျဖစ္ စတင္ဝင္ေရာက္ အမႈထမ္းခဲ့၏။ (စာေရးဆရာ သိပၸံ ဘေထြးမွာလည္း ထိုေက်ာင္းမွပင္ ဦးၾကည္ႏွင့္ တႏွစ္တည္း ေက်ာင္းဆင္းခဲ့သူ ျဖစ္သည္။)

ဆရာ ဦးၾကည္သည္ ၁၉၇ဝ မွ ၁၉၇၆ ခုႏွစ္ အတြင္း ကေလာ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံသို႔ လက္ေထာက္ကထိက အျဖစ္ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့ရ၏။ ထို႔ျပင္ အေမရိကန္ နိုင္ငံသို႔လည္း ႏွစ္ရွည္သင္တန္း သြားေရာက္တက္ခဲ့ရရာ ထိုစဥ္ကပင္ စက္႐ုပ္ တီထြင္ရန္ အႀကံ ရရွိခဲ့၏။ နိုင္ငံရပ္ျခားတြင္ ပညာ ဆည္းပူး ေလ့လာစဥ္အတြင္း မိမိ ဝါသနာပါရာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္ စာတမ္းမ်ားကိုလည္း ရွာေဖြ ေလ့လာခဲ့သည္။

စက္႐ုပ္ တီထြင္ျခင္း

ဆရာဦးၾကည္သည္ အင္းစိန္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံ၌ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္စဥ္ အတြင္း စက္႐ုပ္ တီထြင္ရန္ အေသးစိတ္ အစီအစဥ္မ်ား ေရးဆြဲေတာ့သည္။ ဆရာသည္ ၿမိဳ႕ျပ ဘာသာရပ္ (Civil Engineering) ျဖင့္ ပညာ ဆည္းပူး ခဲ့ရေသာ္လည္း စက္မႈ ပညာရပ္ (Mechanical Engineering) ကို ပိုမို စိတ္ဝင္စားမႈ ရွိေနပါသည္။

ဆရာ၏ တပည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကလည္း မိမိတို႔ ဆရာ စက္႐ုပ္ တီထြင္ ျပဳလုပ္မည္ ဆိုသျဖင့္ အားတက္သေရာ ပါဝင္ ကူညီၾကသည္။ ဆရာဦးၾကည္သည္ ပုံစံ စနစ္တက် ေရးဆြဲၿပီးေနာက္ တပ္ဆင္မည့္ စက္ကိရိယာမ်ားကို တပည့္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ ႀကိဳတင္ရွာေဖြ စုေဆာင္းေတာ့၏။ ထို႔ေနာက္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အခက္အခဲမ်ားကို အဘက္ဘက္မွ စဥ္းစားသည္။ နိုင္ငံရပ္ျခားမွ အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသား ထုတ္ေဝေသာ စက္မႈ လက္မႈ ဘာသာရပ္ ဆိုင္ရာ စာအုပ္ စာတမ္းမ်ားကိုလည္း ရွာေဖြ ဖတ္ရႈခဲ့၏။

တဖက္မွလည္း တပည့္မ်ားအား စာသင္ မပ်က္ခဲ့ေပ။ အားလုံး အဆင္သင့္ ျဖစ္ေသာ အခါ ဆရာ ဦးၾကည္၏ စက္႐ုပ္ တီထြင္မႈ လုပ္ငန္း စတင္ေတာ့သည္။ ၁၉၈၆ ခုႏွစ္တြင္ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္တြင္ ဆရာ ဦးေဆာင္ေသာ စက္မႈ လက္မႈ ဝါသနာ ပါသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား စုေဆာင္းကာ စက္႐ုပ္ကို တီထြင္ လုပ္ေဆာင္ၾကသည္။

ဆရာသည္ ၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္က လွ်ပ္စစ္ အင္ဂ်င္နီယာ ဘာသာရပ္ျဖင့္ ေက်ာင္းဆင္းခဲ့သူ ေက်ာင္းသားေဟာင္း ဦးခင္ေမာင္က ၁၉၇၆ ခုႏွစ္တြင္ ဆြံ႕အ နားမၾကားသူမ်ား အတြက္ အသုံးျပဳရန္ နားၾကား အေထာက္အကူျပဳ ကိရိယာ တီထြင္ ထုတ္လုပ္လ်က္ ရွိသည္ကိုလည္း အားက်ေနဟန္ ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ ဆရာကိုယ္တိုင္ နိုင္ငံရပ္ျခား၌ သင္တန္း တက္ေရာက္စဥ္က အေနာက္နိုင္ငံမ်ားတြင္ လူ႕အသုံးအေဆာင္ ပစၥည္းမ်ားကို တီထြင္ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ေနျခင္းကို အားက်ခဲ့၏။

လက္ေတြ႕ စမ္းသပ္ခ်က္

သိပၸံပညာ ထြန္းကားေသာ နိုင္ငံတိုင္းလိုလိုတြင္ စက္႐ုပ္မ်ားကို တီထြင္ ဖန္တီးၾက၏။ ယင္းသို႔ တီထြင္ လုပ္ေဆာင္ၾကျခင္းမွာ ျမင့္မားလာေသာ အလုပ္သမားခမ်ားအား ေျဖရွင္းသည့္ အေနျဖင့္ တီထြင္ၾကျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း စီးပြားေရး ပါရဂူမ်ားက ေထာက္ျပၾက၏။ အေနာက္နိုင္ငံမ်ားတြင္ ကုမၸဏီမ်ားမွ တီထြင္ ထုတ္လုပ္ၾကျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံ၌မူ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံေက်ာင္းဆင္း လက္ေထာက္ ကထိက ဆရာတဦးက ဦးေဆာင္၍ တီထြင္ ဖန္တီးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

စက္႐ုပ္ တီထြင္မႈ အတြက္ ကုန္က်စရိတ္ အားလုံးကို ထိုစဥ္က စက္မႈ စိုက္ပ်ိဳးႏွင့္ အသက္ေမြး ပညာ ဦးစီးဌာနမွ စိုက္ထုတ္ ေပးခဲ့သည္။ ဆရာဦးၾကည္ႏွင့္ သူ၏တပည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ အခက္အခဲေပါင္း မ်ားစြာ အၾကားမွ ႀကိဳးပမ္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကရာ ေျခာက္လ အၾကာတြင္ စက္႐ုပ္ တ႐ုပ္ကို ေအာင္ျမင္စြာ လုပ္ေဆာင္ နိုင္ခဲ့ၾက၏။

ပထမဆုံး တီထြင္ ထုတ္လုပ္ေသာ စက္႐ုပ္မွာ ေဆးမႈတ္ လုပ္ငန္းတြင္ အေထာက္အကူ ျပဳနိုင္သည့္ စက္႐ုပ္ ျဖစ္ပါသည္။ သာမန္အားျဖင့္ အႏၲရာယ္ မ်ားလွသည့္ ေမာ္ေတာ္ကား ေဆးမႈတ္ လုပ္ငန္းတြင္ ဆရာ ဦးၾကည္၏ စက္႐ုပ္က ေကာင္းစြာ ကူညီ ေပးနိုင္ခဲ့သည္။ စက္႐ုပ္သည္ ေကာင္းမြန္စြာ ထိုင္နိုင္၊ ထနိုင္၊ လမ္းေလ်ာက္နိုင္ၿပီး သူလုပ္ေဆာင္ရမည့္ ေဆးမႈတ္ လုပ္ငန္းကိုလည္း တိက်ေသခ်ာ အရည္အေသြး ေကာင္းမြန္စြာ လုပ္ေဆာင္ ေပးနိုင္ခဲ့သည္။

ယင္းစက္႐ုပ္ကို ၁၉၈၆ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ျပပြဲ၌ ပညာေရး ျပခန္းတြင္ ျပသ ေပးခဲ့သည္။ ပြဲေတာ္လာ ပရိသတ္မ်ားမွာ အထူးေက်နပ္ ႏွစ္သက္ၾကၿပီး တအံ့တဩ ျဖစ္ၾကရ၏။ ျပပြဲ တခုလုံးတြင္ စက္႐ုပ္မွာ ေရပန္းအစားဆုံး ျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။

တီထြင္မႈမ်ား

ဆရာ ဦးၾကည္သည္ ေဆးမႈတ္ လုပ္ငန္းသုံး စက္႐ုပ္ကို တီထြင္ၿပီးေနာက္ အျခား အရည္အေသြး ျမင့္မားသည့္ စက္႐ုပ္ တ႐ုပ္ကို ဆက္လက္ တီထြင္ ျပန္ပါသည္။ ဆရာသည္ မူလကပင္ တီထြင္မႈကို ဝါသနာပါသူ ျဖစ္ရာ ဆရာႀကီး တီထြင္မႈမ်ားမွာ မွတ္တမ္း တင္ခံရေလ့ ရွိပါသည္။ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၆ ရက္ေန႕တြင္ အင္ဗြိုင္းခန္းမ (ယခု တပ္မေတာ္ ခန္းမ) ၌ ေက်ာင္းေပါင္းစုံ စက္မႈ လက္မႈ ျပပြဲ က်င္းပ ျပဳလုပ္ရာ အင္းစိန္ စက္မႈ လက္မႈ သိပၸံမွလည္း ပါဝင္ ဆင္ႏႊဲခဲ့ပါသည္။

ထိုစဥ္က ဆရာဦးၾကည္၏ အလိုအေလ်ာက္ အဖြင့္အပိတ္ တံခါးႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ေရာင္းစက္၊ Remote Control ျဖင့္ ေမာင္းႏွင္ေသာ ေမာ္ေတာ္ကားတို႔မွာ လာေရာက္ ၾကည့္ရႈၾကသူ ပရိသတ္အမ်ား ႏွစ္သက္ သေဘာက်ခဲ့ၾက၏။ စက္မႈ လက္မႈ ျပပြဲကို ရက္သတၱပတ္ၾကာ ယွဥ္ၿပိဳင္ ျပသခဲ့ရာ အင္းစိန္ အင္ဂ်င္နီယာ သိပၸံျပခန္းကို လူႀကိဳက္မ်ား ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က Remote Control စနစ္မွာ သုံးစြဲျခင္း မရွိေသး သျဖင့္ ဆရာဦးၾကည္၏ တီထြင္မႈကို ခ်ီးက်ဴးမကုန္ ျဖစ္ၾက၏။

ဆရာသည္ လက္ေတြ႕ ေလာကတြင္ အသုံးဝင္ေသာ အာလူး အေကာင္းႏွင့္ အပုပ္အား ေ႐ြးခ်ယ္ေသာ စက္၊ ဘီစကြတ္မုန႔္ အမ်ိဳးအစား အဆိုးအေကာင္း ေ႐ြးခ်ယ္သည့္ စက္မ်ားကိုလည္း တီထြင္ခဲ့ေသး၏။ ဆရာသည္ စက္႐ုပ္အား လူတို႔၏ အမိန႔္ေပး စကားကို နာခံနိုင္ရန္ႏွင့္ စကား ျပန္လည္ တုံ႕ျပန္နိုင္ေရး အတြက္ ႀကိဳးပမ္း ခဲ့ေသာ္လည္း ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီ အစိုးရ လက္ထက္တြင္ စရိတ္စက ႀကီးမားျခင္း၊ အားေပး ကူညီမႈ နည္းပါးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ လက္ေလ်ာ့ခဲ့ရ၏။

ဆရာ၏ ၿပိဳင္ပြဲ စက္႐ုပ္သည္ပင္ ထိုစဥ္က သာမန္ ျပသရန္သာ ခြင့္ျပဳ ခံခဲ့ရသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဆရာဦးၾကည္သည္ လက္ေထာက္ ကထိက အျဖစ္မွ ေအာင္ဆန္း စက္မႈ လက္မႈႏွင့္ အေထြေထြ ျပဳျပင္ေရးေက်ာင္း ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး အျဖစ္ ခန႔္အပ္ ခံခဲ့ရၿပီး ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး အျဖစ္မွ အၿငိမ္းစား ယူခဲ့ပါသည္။ ဆရာ အၿငိမ္းစား ယူသြားေသာ အခါ တပည့္မ်ားက ဆရာ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူး ေမတၱာ ေစတနာမ်ားကို သိရွိၾကသည့္ အေလ်ာက္ ဆရာအား လာေရာက္ ဂါရဝ ျပဳၾက၏။ ယခုအခါ ဇနီး၊ သား သမီး ႏွစ္ဦးႏွင့္အတူ ေနအိမ္တြင္ က်န္းမာစြာ ေနထိုင္လ်က္ ရွိသည္။

ကိုးကား
↑ [Weekly Eleven News, No. 8, Vol. 4, December 3, Wednesday, 2008 ထုတ္မွာ ေဖာ္ျပပါရွိတဲ့ တင္နိုင္တိုးရဲ႕ “ပုဂၢိုလ္ထူးတို႔၏ ဘဝ တေကြ႕၊ ျမန္မာနိုင္ငံမွ စက္႐ုပ္ တီထြင္သူ” ကေန “စက္႐ုပ္ တီထြင္သူ အင္ဂ်င္နီယာ ဦးၾကည္၏ အတၳဳပၸတၱိ”

The Voice News Journal

Leave a Reply