အထူးျခားဆုံး ကမာၻေက်ာ္ပန္းခ်ီကား ၁၀ ကား

Posted on

ေရးသားသူ – ေအဘယ္လ္(Irrawaddy Burmese)

အႏုပညာလက္ရာ စုေဆာင္းသူေတြဟာ ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တိုင္း ေဒၚလာသန္းေပါင္းမ်ားစြာ သုံးစြဲၿပီး ကမၻာ့အေကာင္းဆုံးနဲ႔ အေက်ာ္ၾကားဆုံး ပန္းခ်ီကားေတြ ဝယ္ယူဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေလ့ ရွိပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ေဈးအႀကီးဆုံး ပန္းခ်ီကားလို႔ ဆိုတိုင္းလည္း လူသိမ်ား ထင္ရွားတဲ့ ပန္းခ်ီကား မဟုတ္ပါ။ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ လူသိမ်ား ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတဲ့ ပန္းခ်ီကားေတြကို ျပတိုက္ေတြကပဲ ပိုင္ဆိုင္တာ မ်ားၿပီး ျပန္လည္ ေရာင္းခ်တာမ်ိဳး အလြန္နည္းပါးပါတယ္။ ကမၻာတဝွမ္းက အေက်ာ္ၾကားဆုံး အထူးျခားဆုံး ပန္းခ်ီကား ၁၀ ခ်ပ္အေၾကာင္း ေလ့လာတင္ျပပါမယ္။

အေက်ာ္ၾကားဆုံး အထူးျခားဆုံး ပန္းခ်ီကားကို သတ္မွတ္ရာမွာေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ ျပတိုက္နဲ႔ ျပခန္းေတြရဲ႕ သတ္မွတ္ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ အခုေျပာမွာက touropia.com မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေဆာင္းပါး အရ တင္ျပေပးတာပါ။

၁၀။ ဗီးနပ္စ္ကို ေမြးဖြားျခင္း (Birth of Venus)

ဗီးနပ္စ္ ေမြးဖြားျခင္း ပန္းခ်ီကားကို ၁၄၈၅-၈၇ ဝန္းက်င္ကာလမွာ ဆန္ဒ႐ိုေဘာ့တစ္စလီက ေရးဆြဲဖန္တီးတာပါ။ ဂရိတို႔ရဲ႕ ရာဇဝင္ မွာေတာ့ ဗီးနပ္စ္ကို ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ အလွအပ၊ ေက်နပ္ေပ်ာ္႐ႊင္မႈနဲ႔ မ်ိဳးဆက္ေပါက္ဖြားမႈရဲ႕ သေကၤတ အျဖစ္ ရည္ၫႊန္းၾကပါတယ္။ အခုပန္းခ်ီကားမွာ ပင္လယ္ကႏုကမာ ခြံကေန ေမြးဖြားလာပုံကို ေရးဆြဲထားပါ။ ဘယ္ေနရာ ဆိုတာေတာ့ တိတိက်က် ၫႊန္းဆို မထားပါ။ ဒီပန္းခ်ီကားကို အီတလီႏိုင္ငံ ဖေလာရင့္ ေဒသက ထင္ရွားတဲ့ ယူဖစ္ဇီ (Uffizi) ျပတိုက္က ပိုင္ဆိုင္ထားပါတယ္။

၉။ ၾကာပန္းမ်ား (Water Lilies)

ျပင္သစ္ အင္ပရက္ရွင္းနစ္ ပန္းခ်ီဆရာတဦးျဖစ္တဲ့ ကေလာ့ဒ္မိုေနး (Claude Monet) ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ ၾကာပန္းပန္းခ်ီကားႀကီး က ပန္းခ်ီကားငယ္ေပါင္း ၂၅၀ နီးပါး ေပါင္းစုထားတာပါ။ မိုေနးဟာ ဒီပန္းခ်ီကားေတြကို သူ႕ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ပန္းၿခံထဲက ျမင္ကြင္းေတြကို ၾကည့္႐ႈေရးဆြဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အင္ပရက္ရွင္း ပန္းခ်ီကားဆိုတာ ကားအႀကီးႀကီး မရွိဘဲ အခ်ိန္တိုအတြင္း၊ အလင္းနဲ႔ အေရာင္ ေျပာင္းလဲႀကီးႀကီးမားမား မျဖစ္ခင္ ၿပီးေအာင္ေရးဆြဲရတာေၾကာင့္ ပန္းခ်ီကား အ႐ြယ္ငယ္ငယ္သာ ဆြဲပါတယ္။ အခုေဖာ္ျပထားတဲ့ ပန္းခ်ီကားကေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ နယူးေယာက္ရွိ မက္ထ႐ိုပိုလီတန္ ျပတိုက္က ပိုင္ဆိုင္ပါတယ္။

၈။ ညပိုင္းစစ္ေဆးၾကည့္႐ႈျခင္း (Night Watch)

ဒတ္ခ္်တို႔ အထြတ္အထိပ္ေရာက္ခ်ိန္ ၁၆၄၂ ေလာက္က ကာလကို ၫႊန္းၿပီး ဒတ္ခ္်ပန္းခ်ီဆရာ ရမ္းဘရန္႔ထ္ (Rembrandt van Rijn) က ေရးဆြဲထားတာပါ။ ၿမိဳ႕ေစာင့္တပ္ ဗိုလ္ႀကီး ဖရန္ (Frans Banning Cocq) နဲ႔ လက္ေထာက္ဗိုလ္ႀကီး ဝီလ်ံ (Willem van Ruytenburch) တို႔ ညပိုင္းမွာ အျပင္ထြက္ ၾကည့္႐ႈစစ္ေဆးေနပုံကို ေရးဆြဲထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပန္းခ်ီကားကို နယ္သာလန္ ႏိုင္ငံ အမ္စတာဒမ္ ၿမိဳ႕ရွိ Rijksmuseum ျပတိုက္မွာ ျပသထားပါတယ္။

၇။ စူးစူးဝါးဝါးေအာ္ေခၚသံ (The Scream)

စူးစူးပါးဝါးေအာ္ေခၚသံ ပန္းခ်ီကားက ေနာ္ေဝး Expressionist ပန္းခ်ီအေက်ာ္အေမာ္ အက္ဒဝပ္မန္႔ခ္် (Edvard Munch) ရဲ႕ လက္ရာပါ။ မန္႔ခ္်က ေသြးနီေရာင္ ေကာင္းကင္ ေနာက္ခံ ေရွ႕မွာ နာက်င္ခံစားေနရလို႔ စူးစူးဝါးဝါးေအာ္ေခၚေနတဲ့ ႐ုပ္ပုံ တခုကို ေရးဆြဲထားပါတယ္။ မန္႔ခ္်ဟာ ဒီစူးစူးဝါးဝါးေအာ္ေခၚသံ ပန္းခ်ီကားကို ပုံသဏၭာန္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ မီဒီယမ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ အမ်ားအျပား ေရးဆြဲခဲ့တာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အခု ျပထားတဲ့ ပုံက ၁၈၉၃ မွာေရးဆြဲထားတဲ့ လက္ရာျဖစ္ၿပီး ေနာ္ေဝအမ်ိဳးသား ျပတိုက္မွာ ျပသထားပါတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ၁၉၉၄ မွာ အဲဒီပန္းခ်ီကား အခိုးခံရတာေၾကာင့္ လအေတာ္ၾကာ အစားထိုး ခ်ိတ္ဆြဲမႈ မျပဳႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီေနာက္ ၂၀၀၄ မွာလည္း မန္႔ခ္်ျပတိုက္ (Munch Museum) မွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ စူးစူးဝါးဝါးေအာ္ေခၚသံ ပန္းခ်ီကား ထပ္မံ အခိုးခံရတာေၾကာင့္ အဲဒီမွာလည္း ၂၀၀၆ က်မွ အစားထိုး ျပသႏိုင္ခဲ့တာ လို႔ ဆိုပါတယ္။

၆။ ပုလဲနားဆြဲေလးနဲ႔ မိန္းကေလး (Girl with a Pearl Earring)

ပုလဲနားဆြဲေလးနဲ႔ မိန္းကေလးကို ဒတ္ခ္်မိုနာလီဇာ လို႔ ရည္ၫႊန္းၾကပါတယ္။ ေရးဆြဲသူက ပန္းခ်ီဆရာ ဂ်ိဳဟန္နက္ဇ္ ဗားမီးယား (Johannes Vermeer) ျဖစ္ပါတယ္။ ၄၄ ဒသမ ၅ စင္တီမီတာ × ၃၉ စင္တီမီတာ (၁၇ ဒသမ ၅ လက္မ × ၁၅ လက္မ) အ႐ြယ္ရွိတဲ့ ဒီပန္းခ်ီကားေလးက ဗားမီးယားကို ေက်ာ္ၾကားေစခဲ့သလို ခၽြင္းခ်က္မရွိ ျပည့္စုံတဲ့ ပန္းခ်ီကားလို႔ သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ပန္းခ်ီကားမွာ ရက္စြဲေရးထိုးထားျခင္း မရွိတဲ့ အျပင္ သူ႕ကို အပ္လို႔ ဆြဲတာလား၊ ဘယ္သူ႕ အတြက္ ဆြဲတာလဲ ဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိရပါ။

သမိုင္းဝင္ ပန္းခ်ီဆိုင္ရာ ဖန္တီးမႈေတြကို ဝတၳဳအသြင္ေရးသားသူ စာေရးဆရာမ ထေရစီခ်ီဗာလိုင္ယား (Tracy Chevalier) ရဲ႕ ဝတၳဳထဲမွာေတာ့ ပုလဲနားဆြဲေလးနဲ႔ မိန္းကေလးက ဂ်ိဳဟန္နက္ဇ္ ဗာမီးယားရဲ႕ လက္ေထာက္မိန္းကေလး လို႔ ပုံေဖာ္ထားပါတယ္။ အဲဒီ ဝတၳဳကို ၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ ႐ုပ္ရွင္အျဖစ္ ႐ိုက္ကူးရာမွာေတာ့ စကားလက္ဂ်ိဳဟန္ဆင္က မိန္းကေလးေနရာမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ပါတယ္။

၅။ ဂြာရာနီကာ (Guernica)

ကမၻာေက်ာ္ ဂြာရာနီကာ ပန္းခ်ီကားကို ေရးဆြဲသူက ပန္းခ်ီပါရမီရွင္ ပက္ပလိုပီကာဆိုပါ။ ပန္းခ်ီကားက စစ္ရဲ႕ အနိ႒ာ႐ုံနဲ႔ စစ္ေၾကာင့္ အျပစ္မဲ့ျပည္သူေတြသာ ဒုကၡေရာက္ ေသေၾကရတယ္ ဆိုတာ နိမိတ္ပုံျပ ေရးဆြဲထားတာပါ။ စပိန္ျပည္တြင္း စစ္ကာလအတြင္း ဂ်ာမန္ဗုံးႀကဲေလယာဥ္ေတြက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဖရန္ကို၏ အမ်ိဳးသားေရးတပ္မ်ားကို ေထာက္ခံတဲ့ Basque လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ၿမိဳ႕ျဖစ္တဲ့ ဂြာရာနီကာကို ဗုံးႀကဲတိုက္ခိုက္မႈကို ကမၻာက အာ႐ုံစိုက္မိေစဖို႔ ရည္႐ြယ္ ေရးဆြဲတာလို႔ သိရပါတယ္။ ပီကာဆိုဟာ အလ်ား ၃၀၅ ဒသမ ၅ လက္မ၊ အနံ ၁၃၇ ဒသမ ၄ လက္မ အ႐ြယ္ရွိ ဂြာရာနီကာ ပန္းခ်ီကားႀကီးကို ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ ဇြန္လလယ္မွာ အၿပီးသတ္ခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး စပိန္ႏိုင္ငံ ရီးရဲမက္ဒရစ္ ၿမိဳ႕ရွိ ေရနားဆိုဖီယာ (Reina Sofía) ျပတိုက္မွာ ျပသထားပါတယ္။

၄။ အာဒံကို ဖန္ဆင္းျခင္း (The Creation of Adam)

အာဒံကို ဖန္ဆင္းျခင္း ဆိုတဲ့ ပန္းခ်ီကားႀကီးကို Sistine ဘုရားေက်ာင္း မ်က္ႏွာက်က္မွာ ေရးဆြဲထားတာပါ။ ေရးဆြဲသူက ရီေနဆြန္းေခတ္က အထူးထင္ရွားခဲ့တဲ့ ပန္းခ်ီအေက်ာ္ မိုက္ကယ္အိန္ဂ်ယ္လိုက ၁၅၀၈ နဲ႔ ၁၅၁၂ ခုႏွစ္ အၾကား ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီး ဂ်ဴလီးယပ္ ၂ လက္ထက္မွာ ေရးဆြဲတာ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေရးဆြဲထားတဲ့ အေၾကာင္းအရာက စတင္ရာ က်မ္းမွ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို အေျခခံၿပီး အပိုင္း ၉ ပိုင္း ေရးဆြဲထားတာ ျဖစ္ၿပီး ထာဝရဘုရားသခင္က ေလာကရဲ႕ ပထမဆုံး လူသား အာဒံကို အသက္႐ႉသြင္းတဲ့ အေၾကာင္း ေရးဆြဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။

၃။ ေနာက္ဆုံး ညစာ (The Last Supper)

၁၅ ရာစု နံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီကား ျဖစ္တဲ့ ေနာက္ဆုံး ညစာ ပန္းခ်ီကားႀကီးကို ပန္းခ်ီအေက်ာ္အေမာ္ လီယိုနာဒို ဒါဗင္ခ်ီက မီလန္ၿမိဳ႕ရွိ Santa Maria delle Grazie ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ထမင္းစားေဆာင္ ေနာက္ေက်ာဘက္ နံရံမွာ ေရးဆြဲတာလို႔ သိရပါတယ္။ ပန္းခ်ီကားမွာ ေဖာ္ျပထားတာက ေယ႐ႈခရစ္ေတာ္ဟာ သူနဲ႔ သူ႕ရဲ႕ ေနာက္လိုက္တပည့္ ၁၂ ေယာက္နဲ႔ အတူ ညစာ စားေသာက္ေနစဥ္ အတြင္း ယင္း ၁၂ ေယာက္လုံးက သူ႕အေပၚ သစၥာေဖာက္ၾကလိမ့္မယ္ လို႔ ႁမြက္ဟထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားဟန္ကို ေရးဆြဲထားျခင္း ျဖစ္သည္။ လီယိုနာဒို ဒါဗင္စီသည္ ယင္း ပန္းခ်ီကားကို ၁၄၉၅ တြင္ စတင္ေရးဆြဲၿပီး ၁၄၉၈ တြင္ ၿပီးဆုံးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

၂။ ၾကယ္ေတြ စုံတဲ့ ည (Starry Night)

ၾကယ္ေတြ စုံတဲ့ ည ပန္းခ်ီကားကို နာမည္ေက်ာ္ ဒတ္ခ္်ပန္းခ်ီဆရာ ဗင္းဆင့္ဗင္ဂိုး ေရးဆြဲပါတယ္။ ဒီပန္းခ်ီကားဟာ ေခတ္သစ္ ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီေလာကရဲ႕ အထင္ကရ အျဖစ္ဆုံးနဲ႔ လူသိမ်ား အႀကိဳက္မ်ားတဲ့ ပန္းခ်ီကားပါ။ ပန္းခ်ီကားထဲမွာ ေတာ့ အျပာေရာင္ေကာင္းကင္ေနာက္ခံထဲက ေလေပြေဝွ႔ရာ ဝဲလည္လိုက္ပါလာတဲ့ တိမ္ျဖဴေတြ၊ တိမ္ျဖဴေတြ ေအာက္က ဆိန္႔ေရးမီ ႐ြာကေလးနဲ႔ ဆိုက္ပရပ္ပင္ေလးနဲ႔ ယွဥ္တြဲ ေရးဆြဲထားပါတယ္။ နယူးေယာက္ရွိ ေမာ္ဒန္အတ္ ျပတိုက္က ဒီပန္းခ်ီကားကို ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ ကတည္းက စုေဆာင္းထားတာလို႔ သိရပါတယ္။

၁။ မိုနာလီဇာ (Mona Lisa)

ေခတ္အဆက္ဆက္ အေက်ာ္ၾကားဆုံးျဖစ္တဲ့ မိုနာလီဇာ ပန္းခ်ီကားကို လီယိုနာဒို ဒါဗင္ခ်ီက ျပန္လည္ဆန္းသစ္ေရး ရီေနဆြန္းေခတ္ (Renaissance ေခတ္) အတြင္းမွာ Florence မွာ ေရးဆြဲပါတယ္။ ၁၅ သို႔မဟုတ္ ၁၅၀၄ ခုႏွစ္မွာ စတင္ ေရးဆြဲၿပီး သူ မကြယ္လြန္မီ ၁၅၁၉ ခုႏွစ္မွာ ၿပီးစီးတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းရပါတယ္။ ထိုပန္းခ်ီကားကို Florence မွာ ခ်မ္းသာ ႂကြယ္ဝတဲ့ မိသားစုဝင္တဦးျဖစ္တဲ့ Lisa del Giocondo ကို အစြဲျပဳ အမည္ေပးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၁၁ ခုႏွစ္မွာေတာ့ မိုနာလီဇာ ပန္းခ်ီကားကို ကမၻာေက်ာ္ လုဗ္ (Louvre) ျပတုိက္ မွာ ဝန္ထမ္းတဦးျဖစ္သူ ဗင္စင္ဇိုပါရပ္ဂီယာ (Vincenzo Peruggia) က ခိုးယူသြားခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ အီတလီမ်ိဳးခ်စ္တဦး ျဖစ္တာေၾကာင့္ မိုနာလီဇာကို အီတလီသို႔ ျပန္ေပးသင့္တယ္ လို႔ ယုံၾကည္သူပါ။ ထိုပန္းခ်ီကားကို သူရဲ႕ တိုက္ခန္းမွာ ၂ ႏွစ္ခန္႔ သိမ္းဆည္းထားၿပီးေနာက္ Florence ရွိ Uffizi ျပတိုက္ ဒါ႐ိုက္တာမ်ားသို႔ ေရာင္းခ်ရန္ႀကိဳးစားတဲ့ အခါမွာ အဖမ္းခံခဲ့ရပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ မိုနာလီဇာကို ပါရီရွိ လုဗ္ ခ်ိတ္ဆြဲ ျပသထားၿပီး ႏွစ္စဥ္ ဦးေရ ၆ သန္း လာေရာက္ၾကည့္႐ႈတယ္ လို႔ သိရပါတယ္။

Ref: www.touropia.com

ေအဘယ္လ္
Irrawaddy Burmese

———————

အထူးခြားဆုံး ကမ္ဘာကျော်ပန်းချီကား ၁၀ ကား (unicode)

ရေးသားသူ – အေဘယ်လ်(Irrawaddy Burmese)

အနုပညာလကျရာ စုဆောငျးသူတှဟော နှဈစဉျ နှဈတိုငျး ဒေါ်လာသနျးပေါငျးများစှာ သုံးစှဲပွီး ကမ်ဘာ့အကောငျးဆုံးနဲ့ အကျော်ကွားဆုံး ပနျးချီကားတှေ ဝယျယူဖို့ ကွိုးပမျးလေ့ ရှိပါတယျ။ သို့ပမေယ့် ဈေးအကွီးဆုံး ပနျးချီကားလို့ ဆိုတိုငျးလညျး လူသိများ ထငျရှားတဲ့ ပနျးချီကား မဟုတျပါ။ အများအားဖွငျ့တော့ လူသိများ ထငျရှားကျော်ကွားတဲ့ ပနျးချီကားတှကေို ပွတိုကျတှကေပဲ ပိုငျဆိုငျတာ များပွီး ပွနျလညျ ရောငျးခတြာမျိုး အလှနျနညျးပါးပါတယျ။ ကမ်ဘာတဝှမျးက အကျော်ကွားဆုံး အထူးခွားဆုံး ပနျးချီကား ၁၀ ခပျြအကွောငျး လေ့လာတငျပွပါမယျ။

အကျော်ကွားဆုံး အထူးခွားဆုံး ပနျးချီကားကို သတျမှတျရာမှာတော့ သကျဆိုငျရာ ပွတိုကျနဲ့ ပွခနျးတှရေဲ့ သတျမှတျခကျြ အမျိုးမျိုး ရှိနနေိုငျပါတယျ။ အခုပွောမှာက touropia.com မှာ ဖော်ပွထားတဲ့ ဆောငျးပါး အရ တငျပွပေးတာပါ။

၁၀။ ဗီးနပျဈကို မှေးဖှားခွငျး (Birth of Venus)

ဗီးနပျဈ မှေးဖှားခွငျး ပနျးချီကားကို ၁၄၈၅-၈၇ ဝနျးကငျြကာလမှာ ဆနျဒရိုဘော့တဈစလီက ရေးဆှဲဖနျတီးတာပါ။ ဂရိတို့ရဲ့ ရာဇဝငျ မှာတော့ ဗီးနပျဈကို ခဈြခွငျးမတေ်တာ၊ အလှအပ၊ ကျနေပျပျော်ရှှငျမှုနဲ့ မျိုးဆကျပေါကျဖှားမှုရဲ့ သင်ျကတေ အဖွဈ ရညျညှှနျးကွပါတယျ။ အခုပနျးချီကားမှာ ပငျလယျကနုကမာ ခှံကနေ မှေးဖှားလာပုံကို ရေးဆှဲထားပါ။ ဘယျနရော ဆိုတာတော့ တိတိကကြျ ညှှနျးဆို မထားပါ။ ဒီပနျးချီကားကို အီတလီနိုငျငံ ဖလောရငျ့ ဒသေက ထငျရှားတဲ့ ယူဖဈဇီ (Uffizi) ပွတိုကျက ပိုငျဆိုငျထားပါတယျ။

၉။ ကွာပနျးများ (Water Lilies)

ပွငျသဈ အငျပရကျရှငျးနဈ ပနျးချီဆရာတဦးဖွဈတဲ့ ကလော့ဒျမိုနေး (Claude Monet) ရေးဆှဲခဲ့တဲ့ ကွာပနျးပနျးချီကားကွီး က ပနျးချီကားငယျပေါငျး ၂၅၀ နီးပါး ပေါငျးစုထားတာပါ။ မိုနေးဟာ ဒီပနျးချီကားတှကေို သူ့ရဲ့ ကိုယျပိုငျပနျးခွံထဲက မွငျကှငျးတှကေို ကွညျ့ရှုရေးဆှဲတာ ဖွဈပါတယျ။ အငျပရကျရှငျး ပနျးချီကားဆိုတာ ကားအကွီးကွီး မရှိဘဲ အချိနျတိုအတှငျး၊ အလငျးနဲ့ အရောငျ ပွောငျးလဲကွီးကွီးမားမား မဖွဈခငျ ပွီးအောငျရေးဆှဲရတာကွောငျ့ ပနျးချီကား အရှယျငယျငယျသာ ဆှဲပါတယျ။ အခုဖော်ပွထားတဲ့ ပနျးချီကားကတော့ အမရေိကနျနိုငျငံ နယူးယောကျရှိ မကျထရိုပိုလီတနျ ပွတိုကျက ပိုငျဆိုငျပါတယျ။

၈။ ညပိုငျးစဈဆေးကွညျ့ရှုခွငျး (Night Watch)

ဒတျချ်တို့ အထှတျအထိပျရောကျချိနျ ၁၆၄၂ လောကျက ကာလကို ညှှနျးပွီး ဒတျချ်ပနျးချီဆရာ ရမျးဘရနျ့ထျ (Rembrandt van Rijn) က ရေးဆှဲထားတာပါ။ မွို့စောငျ့တပျ ဗိုလျကွီး ဖရနျ (Frans Banning Cocq) နဲ့ လကျထောကျဗိုလျကွီး ဝီလျံ (Willem van Ruytenburch) တို့ ညပိုငျးမှာ အပွငျထှကျ ကွညျ့ရှုစဈဆေးနပေုံကို ရေးဆှဲထားတာ ဖွဈပါတယျ။ ဒီပနျးချီကားကို နယျသာလနျ နိုငျငံ အမျစတာဒမျ မွို့ရှိ Rijksmuseum ပွတိုကျမှာ ပွသထားပါတယျ။

၇။ စူးစူးဝါးဝါးအော်ခေါ်သံ (The Scream)

စူးစူးပါးဝါးအော်ခေါ်သံ ပနျးချီကားက နော်ဝေး Expressionist ပနျးချီအကျော်အမော် အကျဒဝပျမနျ့ချ် (Edvard Munch) ရဲ့ လကျရာပါ။ မနျ့ချ်က သှေးနီရောငျ ကောငျးကငျ နောကျခံ ရှေ့မှာ နာကငျြခံစားနရေလို့ စူးစူးဝါးဝါးအော်ခေါ်နတေဲ့ ရုပျပုံ တခုကို ရေးဆှဲထားပါတယျ။ မနျ့ချ်ဟာ ဒီစူးစူးဝါးဝါးအော်ခေါ်သံ ပနျးချီကားကို ပုံသဏ်ဌာနျအမျိုးမျိုး၊ မီဒီယမျ အမျိုးမျိုးနဲ့ အများအပွား ရေးဆှဲခဲ့တာ တှေ့ရပါတယျ။ အခု ပွထားတဲ့ ပုံက ၁၈၉၃ မှာရေးဆှဲထားတဲ့ လကျရာဖွဈပွီး နော်ဝအေမျိုးသား ပွတိုကျမှာ ပွသထားပါတယျ။ သို့ပမေယ့် ၁၉၉၄ မှာ အဲဒီပနျးချီကား အခိုးခံရတာကွောငျ့ လအတော်ကွာ အစားထိုး ချိတျဆှဲမှု မပွုနိုငျခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီနောကျ ၂၀၀၄ မှာလညျး မနျ့ချ်ပွတိုကျ (Munch Museum) မှာ ချိတျဆှဲထားတဲ့ စူးစူးဝါးဝါးအော်ခေါ်သံ ပနျးချီကား ထပျမံ အခိုးခံရတာကွောငျ့ အဲဒီမှာလညျး ၂၀၀၆ ကမြှ အစားထိုး ပွသနိုငျခဲ့တာ လို့ ဆိုပါတယျ။

၆။ ပုလဲနားဆှဲလေးနဲ့ မိနျးကလေး (Girl with a Pearl Earring)

ပုလဲနားဆှဲလေးနဲ့ မိနျးကလေးကို ဒတျချ်မိုနာလီဇာ လို့ ရညျညှှနျးကွပါတယျ။ ရေးဆှဲသူက ပနျးချီဆရာ ဂျိုဟနျနကျဇျ ဗားမီးယား (Johannes Vermeer) ဖွဈပါတယျ။ ၄၄ ဒသမ ၅ စငျတီမီတာ × ၃၉ စငျတီမီတာ (၁၇ ဒသမ ၅ လကျမ × ၁၅ လကျမ) အရှယျရှိတဲ့ ဒီပနျးချီကားလေးက ဗားမီးယားကို ကျော်ကွားစခေဲ့သလို ချွငျးခကျြမရှိ ပွညျ့စုံတဲ့ ပနျးချီကားလို့ သတျမှတျကွပါတယျ။ ပနျးချီကားမှာ ရကျစှဲရေးထိုးထားခွငျး မရှိတဲ့ အပွငျ သူ့ကို အပျလို့ ဆှဲတာလား၊ ဘယျသူ့ အတှကျ ဆှဲတာလဲ ဆိုတာ ရှငျးရှငျးလငျးလငျး မသိရပါ။

သမိုငျးဝငျ ပနျးချီဆိုငျရာ ဖနျတီးမှုတှကေို ဝတ်ထုအသှငျရေးသားသူ စာရေးဆရာမ ထရစေီချီဗာလိုငျယား (Tracy Chevalier) ရဲ့ ဝတ်ထုထဲမှာတော့ ပုလဲနားဆှဲလေးနဲ့ မိနျးကလေးက ဂျိုဟနျနကျဇျ ဗာမီးယားရဲ့ လကျထောကျမိနျးကလေး လို့ ပုံဖော်ထားပါတယျ။ အဲဒီ ဝတ်ထုကို ၂၀၀၃ ခုနှဈမှာ ရုပျရှငျအဖွဈ ရိုကျကူးရာမှာတော့ စကားလကျဂျိုဟနျဆငျက မိနျးကလေးနရောမှာ သရုပျဆောငျပါတယျ။

၅။ ဂှာရာနီကာ (Guernica)

ကမ်ဘာကျော် ဂှာရာနီကာ ပနျးချီကားကို ရေးဆှဲသူက ပနျးချီပါရမီရှငျ ပကျပလိုပီကာဆိုပါ။ ပနျးချီကားက စဈရဲ့ အနိဋ်ဌာရုံနဲ့ စဈကွောငျ့ အပွဈမဲ့ပွညျသူတှသော ဒုက်ခရောကျ သကွေရေတယျ ဆိုတာ နိမိတျပုံပွ ရေးဆှဲထားတာပါ။ စပိနျပွညျတှငျး စဈကာလအတှငျး ဂျာမနျဗုံးကွဲလယောဉျတှကေ ဗိုလျချုပျကွီး ဖရနျကို၏ အမျိုးသားရေးတပျများကို ထောကျခံတဲ့ Basque လူမျိုးတို့ရဲ့ မွို့ဖွဈတဲ့ ဂှာရာနီကာကို ဗုံးကွဲတိုကျခိုကျမှုကို ကမ်ဘာက အာရုံစိုကျမိစဖေို့ ရညျရှယျ ရေးဆှဲတာလို့ သိရပါတယျ။ ပီကာဆိုဟာ အလျား ၃၀၅ ဒသမ ၅ လကျမ၊ အနံ ၁၃၇ ဒသမ ၄ လကျမ အရှယျရှိ ဂှာရာနီကာ ပနျးချီကားကွီးကို ၁၉၇၃ ခုနှဈ ဇှနျလလယျမှာ အပွီးသတျခဲ့တာ ဖွဈပွီး စပိနျနိုငျငံ ရီးရဲမကျဒရဈ မွို့ရှိ ရနေားဆိုဖီယာ (Reina Sofía) ပွတိုကျမှာ ပွသထားပါတယျ။

၄။ အာဒံကို ဖနျဆငျးခွငျး (The Creation of Adam)

အာဒံကို ဖနျဆငျးခွငျး ဆိုတဲ့ ပနျးချီကားကွီးကို Sistine ဘုရားကျောငျး မကျြနှာကကျြမှာ ရေးဆှဲထားတာပါ။ ရေးဆှဲသူက ရီနဆှေနျးခတျေက အထူးထငျရှားခဲ့တဲ့ ပနျးချီအကျော် မိုကျကယျအိနျဂယျြလိုက ၁၅၀၈ နဲ့ ၁၅၁၂ ခုနှဈ အကွား ပုပျရဟနျးမငျးကွီး ဂျူလီးယပျ ၂ လကျထကျမှာ ရေးဆှဲတာ လို့ ဆိုပါတယျ။ ရေးဆှဲထားတဲ့ အကွောငျးအရာက စတငျရာ ကမျြးမှ အဖွဈအပကျြများကို အခွခေံပွီး အပိုငျး ၉ ပိုငျး ရေးဆှဲထားတာ ဖွဈပွီး ထာဝရဘုရားသခငျက လောကရဲ့ ပထမဆုံး လူသား အာဒံကို အသကျရှူသှငျးတဲ့ အကွောငျး ရေးဆှဲတာ ဖွဈပါတယျ။

၃။ နောကျဆုံး ညစာ (The Last Supper)

၁၅ ရာစု နံရံဆေးရေး ပနျးချီကား ဖွဈတဲ့ နောကျဆုံး ညစာ ပနျးချီကားကွီးကို ပနျးချီအကျော်အမော် လီယိုနာဒို ဒါဗငျစီက မီလနျမွို့ရှိ Santa Maria delle Grazie ဘုနျးကွီးကျောငျး ထမငျးစားဆောငျ နောကျကျောဘကျ နံရံမှာ ရေးဆှဲတာလို့ သိရပါတယျ။ ပနျးချီကားမှာ ဖော်ပွထားတာက ယရေှုခရဈတော်ဟာ သူနဲ့ သူ့ရဲ့ နောကျလိုကျတပညျ့ ၁၂ ယောကျနဲ့ အတူ ညစာ စားသောကျနစေဉျ အတှငျး ယငျး ၁၂ ယောကျလုံးက သူ့အပေါ် သစ်စာဖောကျကွလိမ့်မယျ လို့ မွှကျဟထုတျဖော် ပွောကွားဟနျကို ရေးဆှဲထားခွငျး ဖွဈသညျ။ လီယိုနာဒို ဒါဗငျစီသညျ ယငျး ပနျးချီကားကို ၁၄၉၅ တှငျ စတငျရေးဆှဲပွီး ၁၄၉၈ တှငျ ပွီးဆုံးတယျလို့ သိရပါတယျ။

၂။ ကွယျတှေ စုံတဲ့ ည (Starry Night)

ကွယျတှေ စုံတဲ့ ည ပနျးချီကားကို နာမညျကျော် ဒတျချ်ပနျးချီဆရာ ဗငျးဆငျ့ဗငျဂိုး ရေးဆှဲပါတယျ။ ဒီပနျးချီကားဟာ ခတျေသဈ မော်ဒနျပနျးချီလောကရဲ့ အထငျကရ အဖွဈဆုံးနဲ့ လူသိများ အကွိုကျများတဲ့ ပနျးချီကားပါ။ ပနျးချီကားထဲမှာ တော့ အပွာရောငျကောငျးကငျနောကျခံထဲက လပှေဝေှေ့ရာ ဝဲလညျလိုကျပါလာတဲ့ တိမျဖွူတှ၊ေ တိမျဖွူတှေ အောကျက ဆိနျ့ရေးမီ ရှာကလေးနဲ့ ဆိုကျပရပျပငျလေးနဲ့ ယှဉျတှဲ ရေးဆှဲထားပါတယျ။ နယူးယောကျရှိ မော်ဒနျအတျ ပွတိုကျက ဒီပနျးချီကားကို ၁၉၄၁ ခုနှဈ ကတညျးက စုဆောငျးထားတာလို့ သိရပါတယျ။

၁။ မိုနာလီဇာ (Mona Lisa)

ခတျေအဆကျဆကျ အကျော်ကွားဆုံးဖွဈတဲ့ မိုနာလီဇာ ပနျးချီကားကို လီယိုနာဒို ဒါဗငျ္စီက ပွနျလညျဆနျးသဈရေး ရီနဆှေနျးခတျေ (Renaissance ခတျေ) အတှငျးမှာ Florence မှာ ရေးဆှဲပါတယျ။ ၁၅ သို့မဟုတျ ၁၅၀၄ ခုနှဈမှာ စတငျ ရေးဆှဲပွီး သူ မကှယျလှနျမီ ၁၅၁၉ ခုနှဈမှာ ပွီးစီးတယျလို့ ခနျ့မှနျးရပါတယျ။ ထိုပနျးချီကားကို Florence မှာ ခမျြးသာ ကွှယျဝတဲ့ မိသားစုဝငျတဦးဖွဈတဲ့ Lisa del Giocondo ကို အစှဲပွု အမညျပေးထားတာ ဖွဈပါတယျ။

၁၉၁၁ ခုနှဈမှာတော့ မိုနာလီဇာ ပနျးချီကားကို ကမ်ဘာကျော် လုဗျ (Louvre) မှာ ဝနျထမျးတဦးဖွဈသူ ဗငျစငျဇိုပါရပျဂီယာ (Vincenzo Peruggia) က ခိုးယူသှားခဲ့ပါတယျ။ သူဟာ အီတလီမျိုးခဈြတဦး ဖွဈတာကွောငျ့ မိုနာလီဇာကို အီတလီသို့ ပွနျပေးသငျ့တယျ လို့ ယုံကွညျသူပါ။ ထိုပနျးချီကားကို သူရဲ့ တိုကျခနျးမှာ ၂ နှဈခနျ့ သိမျးဆညျးထားပွီးနောကျ Florence ရှိ Uffizi ပွတိုကျ ဒါရိုကျတာများသို့ ရောငျးခရြနျကွိုးစားတဲ့ အခါမှာ အဖမျးခံခဲ့ရပါတယျ။ ယနေ့ခတျေမှာတော့ မိုနာလီဇာကို ပါရီရှိ လုဗျ ချိတျဆှဲ ပွသထားပွီး နှဈစဉျ ဦးရေ ၆ သနျး လာရောကျကွညျ့ရှုတယျ လို့ သိရပါတယျ။

Ref: www.touropia.com

Leave a Reply