မႏၲေလးေတာင္က ျမန္မာ့ပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ

Posted on

ေရးသားသူ – ​ေအာင္​ျမတ္​ဦး

ရေသ့ႀကီးဦးခႏၲီ၊ သီ​ေပါမင္​းႏွင္​့ ရန္ကုန္ရဲမင္းႀကီး မစၥတာစေကာ့

“အသက္ရွည္ေစလို၊ မန္းေတာင္ရိပ္ခို” ဟူေသာ စကားႏွင့္အတူ မန္းေတာင္၏ ျမင္ကြင္း ရေသ့ႀကီးဦးခႏၲီ၏ ပံုရိပ္မွန္ကို ေျပးျမင္မိသည္မွာ မလြဲေပ။ ရေသ့ႀကီးဦးခႏၲီသည္ အက်င့္၊ သီလ၊ စရဏႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ပုဂၢိဳလ္ထူး ပုဂၢိဳလ္ျမတ္​ ျဖစ္​သကဲ့သို႔ ေရႊမန္းေတာင္ေတာ္၏ ခုနစ္ဦးေျမာက္ ဘုရားဒါယကာအျဖစ္လည္​း ထင္ရွားသူ ပုဂၢိဳလ္ထူး ျဖစ္၏။ ဤကဲ့သို႔ပင္ ရေသ့ႀကီးဦးခႏၲီ၏ ဘ၀ပံုရိပ္မ်ားကလည္း အံ႔ၾသခမန္း ဆန္းၾကယ္လွသည္ဟု ဆိုလွ်င္လည္း မမွားပါ​ေပ။

ရေသ့ႀကီးဦးခႏၲီ ၏ မယ္ေတာ္ ေဒၚခိုဥ ႏွင္​့ အိပ္မက္နိမိတ္

“လတန္ေဆာင္ ကထိန္ပြဲေပမို႔၊ ခ်ိန္သဲတဲ့ ဤခ်ိန္ခါ၊
မသိုးေခၚ ေရႊသကၤန္း တန္းၾကစီစရာ၊
ၾကတၱိကာ၊ သာယာလို႔ၾကည္ႏူး၊
၀သႏၲာ ေဟမာကူးခ်ိန္မို႔၊ ျဗိစၧာေခၚ လအထူးမွာ၊ နကၡတ္စံုျမဴး”

-ဟူေသာ ရာသီဘြဲ႔ႏွင့္ ညီမွ်ေသာ ၁၂၂၈-ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလ၏ ညတစ္​ညတြင္ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ၏ မယ္ေတာ္ ေဒၚခိုဥမွ ထူးဆန္းေသာ အိပ္မက္တစ္​ခု ျမင္မက္ခဲ့၏။

ထူးဆန္းေသာ အိပ္မက္

ပင္လယ္သမုဒၵရာႀကီးအတြင္း ေလွသမၺာန္ျဖင့္ ခရီးထြက္ခဲ့ရာ သမုဒၵရာေရကို လက္ခုပ္ျဖင့္ ခပ္ေသာက္ရျပီး ေနမင္း၊ လမင္းသည္ မိမိရင္ခြင္သို႔ အလိုလို ​ေရာက္ရွိလာခဲ့ေလသည္။
(ရြာသာယာ ေက်ာက္စာ)
-ဟု ျမင္မက္ေၾကာင္း ေရးသား​ေဖာ္ျပထားသလို “မႏၲေလး ေရႊျမိဳ႕​ေတာ္ရွိ တန္ခိုးႀကီး ဘုရားမ်ား သမိုင္း” စာမ်က္ႏွာ ၇၇ တြင္မူ-

၁။ သမုဒၵရာျပင္က်ယ္၊ ေရပင္လယ္အတြင္း၌ ရြက္​​ေလွသေဘၤာႀကီးကို တစ္​ဦးတည္း တက္စီးလ်က္ ေလးစင္းေသာ သမုဒၵရာတို႔သို႔ လွည့္လည္ေနစဥ္ ႀကီးမားဆန္းၾကယ္ အံ႔ဖြယ္အတိျပီးသည့္ လႈိင္းတံပိုးတို႔သည္ လွိမ့္ကာလွိမ့္ကာ လာၾကကုန္၏။ သို႔ေသာ္ ေဒၚခိုဥ စီးလာသည့္ ရြက္​သေဘၤာ အနီးသို႔ ေရာက္လွ်င္ အလိုလို ေပ်ာက္ကြယ္သြားျခင္း။

၂။ သမုဒၵရာေလးစင္းကို တစ္​ခုခ်င္း၌ လွည့္လည္သြားလာႏိုင္ျခင္း။

၃။ ေနလႏွစ္ပါးတို႔သည္ ၾကည့္ရႈေနရင္းပင္​ မိမိခံတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာျခင္း

-ဟူေသာ အိပ္မက္ကို ျမင္မက္ခဲ့ေလသည္။ ယင္းသို႔ ျမင္မက္ေၾကာင္းႏွင့္ သိမ္ကုန္းရြာမွ ျမင္မက္၍ ရြာသာယာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႔ျပီး ရေသ့ႀကီးေလာင္းလ်ာကို ဖြားျမင္ေၾကာင္းကို ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဦပ႑ိစၥ ျပဳစုသည့္ “မႏၲေလး ေရႊျမိဳ႕ ​ေတာ္ရွိ တန္ခိုးႀကီးဘုရားမ်ားသမိုင္း” စာမ်က္ႏွာ ၇၇ (၁၃၂၀ ျပည့္ နတ္ေတာ္လထုတ္) တြင္ ဖတ္ရႈေလ့လာရသည္။

ရဟန္းေတာ္ ဦးခႏၲီ မွ ရေသ့ေက်ာ္ ဦးခႏၲီ သို႔

ရေသ့ ဦးခႏၲီ၏ ငယ္မည္မွာ တနလၤာသား ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ေက်ာ္ေမာင္ ဟု မွည့္ေခၚခဲ့ေသာ္လည္း ဖိုးေမာင္ ဟု တြင္သည္။ ရွင္ျပဳမဂၤလာ ျပဳေသာအခါ ေန႔နံအလိုက္ ရွင္ခႏၲီ ဟူ၍ ဘြဲ႔မည္ ခ်ီးပသည္။ အသက္ ၂၀ အရြယ္ ၁၂၄၉ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္ ျမန္မာ စစ္ပြဲအျပီး တစ္​ႏွစ္အရတြင္ ေက်ာင္းရွိ ေက်ာင္းဆရာေတာ္ဘုရား ႀကီးကိုပင္ ဥပဇၩာယ္တင္လ်က္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္သည္။

ရြာသာယာေက်ာက္စာ၌ ​ေဖာ္​ျပထားပံု

ဦးခႏၲီ အရွင္သူျမတ္သည္ ရဟန္းသိကၡာ ၃ ၀ါ ရေသာအခါ အကို၀မ္းကြဲ ​ေတာ္စပ္သူ ဆရာေတာ္ ဦးေကသရ ၏ စီစဥ္ ညႊန္ၾကားေပးခ်က္အရ ပညာတကၠသိုလ္​ေခၚဆိုထိုက္ေသာ မႏၲေလး ရတနာပံု ေနျပည္ေတာ္သို႔ တက္ေရာက္ကာ ေလာကုတၱရာစာေပမ်ားကို သင္ၾကားေတာ္မူသည္။

မႏၲေလး ေရႊျမိဳ႕ေတာ္တခြင္ စာသင္ရာတြင္ ရေသ့ေလာင္းလ်ာ ဦးခႏၲီႏွင့္ ေညာင္လြန္႔ေတာရ ဆရာေတာ္ ေလာင္းလ်ာ ဦးေမဓာ၀ီ တို႔သည္ ပညာသင္ဘက္၊ စာလိုက္ဘက္၊ ငယ္ေပါင္းႀကီးေဖာ္ (၀ါ) ဆရာတူ တပည့္မ်ား ျဖစ္ၾက၏။ ဦးခႏၲီက ဦးေမဓာ၀ီထက္ တစ္​၀ါ ၾကီးေၾကာင္း အမွတ္အသားရွိ၏။
(ရြာသာယာေက်ာက္စာ)

အျခားက်မ္​းစာမ်ား ​ေဖာ္​ျပခ်က္​

ထို႔အတူ ရမည္းသင္းျမိဳ႕ ဆင္က်ံဳးေတာရ၊ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ျပဳစုသည့္ “ရမည္းသင္း သာသနာ၀င္က်မ္း” တြင္လည္း ဦးခႏၲီႏွင့္ ဦးေမဓာ၀ီတို႔ အေၾကာင္းကို အခိုင္အမာ ေဖာ္ျပခဲ့၏။ ရဟန္းေတာ္ ဦးခႏၲီသည္ အရည၀ါသီ ေတာရပ္မွီ၍ ဧကစာရီအက်င့္ကို ခဲယဥ္းပင္ပန္းႀကီးစြာ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ေတာ္မူလာရာ သမထႏွင့္ ၀ိပႆနာ ကမၼ႒ာန္း အျဖာျဖာတို႔မွာ ခရီးေရာက္သင့္သေလာက္ ေရာက္ခဲ့ျပီး သက္ေတာ္ ၃၂ ႏွစ္ သိကၡာေတာ္ ၁၂ ၀ါ အေရာက္တြင္ ႏွလံုးသြင္း ဆင္ျခင္ေတာ္မူသည္မွာ-

“ငါသည္မူလည္း ဘုရားေလာင္းလ်ာ စ်ာန္မွာေပ်ာ္ေမြ႔ ရေသ့အေမာ္ သုေမဓာေက်ာ္တို႔၏ ထံုးကို ႏွလံုးသြင္း ဆင္ျခင္ေတာ္မူကာ မ်ားစြာေသာ ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမအေပါင္းတို႔အား အပါယ္တံခါး ပိတ္ေစလ်က္ လူ႔ေျပ(ျပည္) နတ္ရြာသြား တံခါးတို႔ကို ဖြင့္ေစလ်က္ နိဗၺာန္တည္းဟူေသာ ေဘာင္အထက္သို႔ ပို႔ေဆာင္ရလွ်င္ အမွန္ပင္ အက်ိဳးမ်ားမည္” ဟု ႏွလံုးေတာ္ရည္လ်က္-
၁၂၆၁ ခုမွာပင္ ရဟန္းေတာ္အသြင္မွ စ်ာနလာဘီ ရေသ့အသြင္သို႔ ကူးေျပာင္း ၀င္ေတာ္မူသည္။ ေရႊေငြကိုင္ရေအာင္ ရေသ့အသြင္သို႔ ကူး၀င္သည္ ဟုဆိုေသာ အယူအဆမွာ မမွန္ကန္ပါ။ ရမ္း၍ မွန္း၍ ေျပာျခင္းသာ ျဖစ္၏။

သီေပါဘုရင္ႏွင့္ ဦးခႏၲီ သတင္း

သီေပါဘုရင္ႏွင့္ ရေသ့ဦးခႏၲီတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ​ေကာလဟလ သတင္းတစ္​ခု ရွိခဲ့သည္။ ထိုသတင္းသည္ သီေပါဘုရင္ ပါေတာ္မူျပီးေနာက္ပိုင္းတြင္​ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။ ထိုသတင္းကား အျခားမဟုတ္။
“ရတနာဂီရိတြင္ ရွိေနေသာ သီေပါမင္းသည္ အစစ္မဟုတ္။ ရေသ့အသြင္ ကူးေျပာင္းျပီး သာသနာျပဳေနေသာ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီသည္ သီေပါမင္းျဖစ္သည္” ဟူ၏။

ဤသတင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဂၤလိပ္အစိုးရကလည္း ဒိြဟျဖစ္ကာ ရတနာဂီရိတြင္ ရွိေနေသာ သီေပါမင္းသည္​ စစ္-မစစ္၊ ဘုရင္ ဟုတ္-မဟုတ္ ေၾကးနန္း႐ိုက္​၍ ကင္း၀န္မင္းႀကီးထံ ေမးျမန္းခဲ့ရာ ကင္း၀န္မင္းႀကီးက-
“သီေပါ စစ္-မစစ္ ကၽြႏ္ုပ္ မသိ၊ ရတနာဂီရိတြင္​ ႐ွိ​ေနသူမွာ နန္းေတာ္တြင္ ဘုရင္အျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္​သြားခဲ့သူ ျဖစ္ေၾကာင္းသာ ကၽြႏ္ုပ္သိသည္”
-ဟု ခပ္ရြဲ႕ရြဲ႕ ​ေျဖခဲ့ေၾကာင္း ေဆာင္းပါးတစ္​​ေစာင္ ရွိခဲ့ဖူး​ေလ၏။

ရေသ့ဦးခႏၲီ ႏွင့္ ေရႊျဖစ္ ေငြျဖစ္ သတင္း

ၾကည္​ညိဳသူမ်ားက ရေသ့ဦးခႏၲီသည္ မႏၲေလးေတာင္ကို ျပဳျပင္ရာ၌ ႏွစ္တိုကာလ အတြင္းတြင္ ေအာင္ျမင္ျပီးစီးခဲ့သည္မွာ ေရႊျဖစ္ ေငြျဖစ္၍သာ ယခုကဲ့သို႔ ျပီးစီးႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္​။ အခ်ိဳ႕ကလည္း ကိုယ္ထက္သာ မနာလိုသည့္ စိတ္ထားျဖင့္ ရေသ့ႀကီးအား အရိုအေသမဲ့ အျပစ္ဒဏ္ခံရေအာင္ လုပ္ၾကံ သတင္းလႊင့္ေၾကာင္း ရြာသာယာေက်ာက္စာတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိ၏။

ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ၏ ေရႊျဖစ္ေငြျဖစ္ သတင္းသည္ ျမန္မာျပည္သာမက အဂၤလန္သို႔ပင္ ေရာက္သြားသျဖင့္ အဂၤလန္ဘုရင္ခံခ်ဳပ္မွ သတင္း မွန္၊ မမွန္ စံုစမ္းေပးရန္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘုရင္ခံ ဆာသာေက၀ႈိက္ အား ထပ္ဆင့္ညႊန္ၾကားခဲ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဘုရင္ခံက ထိုစဥ္က ရန္ကုန္ရဲမင္းႀကီးျဖစ္သူ မစၥတာစေကာ့ (ေနာင္အခါ ဗမာစာအုပ္ ေရးသားသူ ဆာဂ်ိမ္းေဂ်ာ့စေကာ့) အား ဤသတင္း မွန္-မမွန္ အျမန္စံုစမ္း အစီရင္ခံရန္ ညႊန္ၾကားခဲ့၏။ ထိုသတင္းသည္ အေရးႀကီးသည့္ သတင္းျဖစ္သျဖင့္ ရန္ကုန္ရဲမင္းႀကီး မစၥတာစေကာ့ ကိုယ္တိုင္ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီရွိရာ မႏၲေလးေတာင္ေပၚသို႔ သြားေရာက္၍ စကားျပန္ ဦးလွေအာင္ႏွင့္အတူ စံုစမ္းေမးျမန္​းရ၏။

“ရေသ့ႀကီး ေရႊ-ေငြ ျဖစ္ေနေၾကာင္း သတင္းရသည္၊ ဟုတ္-မဟုတ္ ကၽြႏ္ုပ္ကို လုပ္ျပပါ”

-ဟု စကားျပန္ ဦးလွေအာင္မွ တဆင့္​ေမးျမန္​းရာ ရေသ့ႀကီးမွ-
“ကၽြႏ္ုပ္ ေရႊ-ေငြ လုပ္ျပပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီအနားမွာ ခင္ဗ်ား မေနရဘူး။ ေရႊေငြလုပ္ျပီး၍ ကၽြႏ္ုပ္ေခၚမွသာ လာၾကည့္ပါ”
-ဟု မိန္႔ရာ မစၥတာစေကာ့ ကလည္း သေဘာတူ၍ တစ္​​ေနရာသို႔ သြားေန၏။

ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ၏ ေရႊေငြလုပ္နည္း

ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီသည္ တပည့္ေက်ာင္းသား တစ္​ဦးကို ေခၚ၍ လင္ဗန္းတစ္​ခ်ပ္ သူ႔ေရွ႕တြင္ ခ်ခိုင္းသည္။ ထိုေနာက္ တရားႏွလံုးသြင္း၍ ရြတ္ဖတ္သရဇၩာယ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေလသည္။ ဘာေတြ ႏွလံုးသြင္းသည္၊ ဘာေတြ ရြတ္ဆိုသည္ကိုမူ နတ္သိၾကားတို႔သာ သိေပမည္။

သို႔ေသာ္ ဆရာစျႏၵ၏ ဘ၀ခရီးႏွင့္ အေတြ႔အၾကံဳမ်ား စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၃၈၆ ၌ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီသည္ ေရႊေငြျဖစ္ေရးအတြက္ “ဒိ၀ါ တပတိ” ဂါထာကို လိုတရ ဂါထာအျဖစ္ သံုးသြားေၾကာင္း ဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရ၏။ သို႔ႏွင့္ပင္ ျပတိုက္တြင္းရွိ သံေဒါက္ခ်ာ၌ ပံုသြင္းထားသည့္ ရတနာေရႊခ်ိဳင့္မွ “တဏွာကရဒေဟာဗုဒၶါ” ဂါထာအျပင္ အျခား ႏွလံုးသြင္းမႈမ်ားလည္း ပါႏိုင္သည္ဟု ဦးေအးေမာင္(အျငိမ္းစား ရဲတပ္ၾကပ္ႀကီး) ေရးသားပူေဇာ္သည့္ “သာသနာဟိတဓဇ နာယက ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ ၏ ေထရုပၸတၱိႏွင့္ ေရႊမန္းေတာင္သမိုင္း အက်ဥ္း” စာမ်က္ႏွာ ၂၁ တြင္ ခန္႔မွန္းထားသည္ကို မွတ္သားရ၏။

ထိုသို႔ ရေသ့ႀကီး ျပဳလုပ္ေနစဥ္ ဘုရားဖူးမ်ား ေရာက္ရွိလာၾကျပီး ေရႊေငြမ်ား လွဴဒါန္းၾကရာ လင္ဗန္းတစ္​ခ်ပ္ အျပည့္အေမာက္ ျဖစ္လာ၏။ လက္စြပ္၊ လက္ေကာက္၊ နားကပ္၊ ၾကယ္သီး၊ ဆြဲႀကိဳး စေသာ ေရႊထည္ပစၥၫ္းမ်ားႏွင့္ ေငြမ်ား ေစတီပံုလို ျပည့္ေမာက္လာ ​ေသာအခါ ရန္ကုန္ရဲမင္းႀကီးအား ​ေခၚ၍ ျပ​ေလ၏။

ရဲမင္းႀကီး မစၥတာစေကာ့သည္ သဲပံုေစတီသို႔ ၾကည့္လိုက္လ်ွင္​ ေမာက္ေနေသာ ေရႊ၊ ​ေငြမ်ားကို ၾကည့္လိုက္၊ ရေသ့ႀကီး၏ တည္ျငိမ္ေတာ္မူလွေသာ မ်က္ႏွာေတာ္ကို ၾကည့္လိုက္ႏွင့္ အခ်ိန္အတန္ၾကာ ရင္သပ္ရႈေမာ ျဖစ္ေနျပီး​ေနာက္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာခ်င္း မတူညီေသာ္လည္း ရေသ့ႀကီး၏ ေအာင္ျမင္မႈကို ခ်ီးက်ဴးၾသဘာ ဂုဏ္ျပဳေသာအားျဖင့္ ရေသ့ႀကီးႏွင့္ အမွတ္တရ ဓာတ္ပံုရိုက္ကူးရန္ အခြင့္ေတာင္းခံရာ ရေသ့ႀကီးဦးခႏၲီက ေအာက္ေျခ မိုးထိေက်ာင္းတိုက္ မုခ္ဦး ေစာင္းတန္းအနီးတြင္ ဓာတ္ပံု အရိုက္ခံခဲ့၏။

ရြာသာယာေက်ာက္စာ တြင္လည္း စံုစမ္းရန္သာ သူ႔အမည္မပါ၊ ေနရာမပါ၊ ျမသပိတ္ပိုက္၍ လမ္းေဘးအလွဴခံၾကရာ ေရႊ၊ ​ေငြမ်ားရေၾကာင္း ေရးထိုး မွတ္တမ္းျပဳထားသည္ကို ေတြ႔ရ၏။ ထို႔ေနာက္ ရန္ကုန္ရဲမင္းႀကီး ရန္ကုန္ျပန္ေရာက္ျပီး မၾကာခင္ပင္​ ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီအား ေႏွာင့္ယွက္ျခင္း၊ စံုစမ္းေမးျမန္းျခင္း၊ စစ္ေဆးျခင္း၊ မည္သူမွ် မျပဳရ ဟု သေဘာေဆာင္သည့္ အေနျဖင္​့ “သာသနာ့ဟိတဓဇ နာယက ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ” (သာသနာ့အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္၊ ေအာင္လံေတာ္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီး ဦးခႏၲီ) ဟူသည့္ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္အား အဂၤလိပ္အစိုးရက ေတာင္ခြင္ သာသနာပိုင္မွ တဆင့္ ဆက္​ကပ္​ ခ်ီးျမႇင့္ လွဴဒါန္းခဲ့၏။

ရြာသာယာ ေက်ာက္စာမူကြဲ

အဂၤလိပ္ ၀ိတိုရိယ ဘုရင္မႀကီးႏွင့္ ဘုရင္အဆက္ဆက္က ရေသ့ႀကီးအား အာဇာနည္​ အရွင္သူျမတ္ (REVERENCE) ဘြဲ႔ကို ေပးျပီး မီးရထား၊ သေဘၤာမ်ားကို အထူးတန္းမွ အခမဲ့ စီးနင္​းခြင္​့ လက္မွတ္ ဆက္ကပ္ထားေၾကာင္း ေညာင္လြန္႔ဆရာေတာ္ ဦးနာယကမွ မိန္႔ဆိုေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထား၏။

သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းမ်ား

ရေသ့ ဦးခႏၲီအား ေတာင္ခြင္ သာသနာပိုင္ ဆရာေတာ္ႀကီးက ‘သာသနာ႔ ဟိတ ဓဇ နာယက’ ဟူေသာ ဘြဲ႕တံဆိပ္ျဖင့္ ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ ခ်ီးျမႇင့္သည္ႏွင့္ ေလ်ာ္စြာ ဦးခႏၲီသည္ ေ႐ႊျမင္တင္ေတာင္ အဝန္း၌ ေစတီ ၄၉ ဆူ၊ ေက်ာင္းေပါင္း ၃၄ ေက်ာင္း၊ တန္ေဆာင္ေပါင္း ၁၆၊ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီး ၁၅ ဆူ တို႔ႏွင့္ အျခား အေဆာက္အအုံ မ်ားကို ၈ ႏွစ္ ကာလ အတြင္း တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္။ ေတာင္ပျခဳပ္ ၌လည္း ခ်မ္းသာရ ေစတီ၊ ဆုေတာင္းျပည့္ ေစတီ၊ က်ိဳက္ထီး႐ိုး ေစတီ၊ ေက်ာက္ဆင္ ေစတီ တို႔ကို တည္ထား ျပဳစုခဲ့သည္။ ၁၂၆၂ ခုႏွစ္၌ ပ်ဥ္းမနား ဆင္ျဖဴေတာင္သို႔ ႂကြေရာက္၍ လည္းေကာင္း၊ ထိုမွ လယ္ေဝးသို႔ ႂကြေရာက္၍ လည္းေကာင္း၊ ဘုရား ပုထိုး အေဆာက္အအုံ စသည္ မ်ားစြာ တို႔ကို တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္။

ထိုေနာက္ ၁၂၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကင္းေတာင္ကို ျပဳျပင္သည္။ မႏၲေလး ေတာင္ေျခ စႏၵမုနိ ဘုရားႏွင့္ သထုံၿမိဳ႕ ေ႐ႊစာရံ ဘုရား မ်ားတြင္ ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၃၀၀ဝ ေက်ာ္ရွိ ပိဋကတ္ေတာ္ အ႒ကထာ မ်ားကို ေက်ာက္ထက္ အကၡရာ တင္ခဲ့သည္။ အျခားေသာ ဦးခႏၲီ၏ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ေတာ္ကား မႏၲေလး ေက်ာက္ေတာ္ႀကီး ဘုရား၊ ကုသိုလ္ေတာ္ ဘုရား၊ အာနႏၵာ ဘုရား တို႔၌ အာ႐ုဏ္ခံ တန္ေဆာင္းမ်ား ၊ အုတ္ေဆာင္းတန္းမ်ား၊ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေတာင္ၿပဳံး ဆုေတာင္းျပည့္ ေစတီႏွင့္ ေစာင္းတန္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ မယ္ဥေတာင္၌ ေစတီ ပုထိုးမ်ား တည္ျခင္း၊ အမရပူရၿမိဳ႕ ပုထိုးေတာ္ႀကီး အတြင္းရွိ ေခါင္းေလာင္းႀကီးႏွင့္ တန္ေဆာင္းမ်ား တည္ျခင္း၊ စစ္ကိုင္း ဆင္မ်ားရွင္ ဘုရား ထီးတင္ျခင္း၊ ေ႐ႊစာရံ ဘုရား မြမ္မံျခင္း၊ ေမၿမိဳ႕ ညံေတာ ဘုရားႀကီး၌ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးမ်ား တည္ျခင္း၊ ပဲခူးၿမိဳ႕ ေ႐ႊေမာ္ေဓာ ဘုရား မွသည္ ဟသၤာကုန္း ဘုရား အထိ ေစာင္းတန္းႏွင့္ တန္ေဆာင္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္။

ယင္းအျပင္ မင္းဘူးနယ္ ေ႐ႊစက္ေတာ္ ဘုရား၌ ေစတီ၊ ႐ုပ္ပြားေတာ္ တန္ေဆာင္းမ်ား တည္ျခင္း၊ ရွမ္းျပည္နယ္ ေ႐ႊဥမင္ေတာင္၊ သိႏၷီၿမိဳ႕နယ္ ေ႐ႊျမင္တင္ ေတာင္မ်ား၌ တန္ေဆာင္း၊ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႏွင့္ ေစာင္းတန္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕ သံလြင္ ေတာင္႐ိုးေပၚ၌ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႏွင့္ တန္ေဆာင္း တည္ေဆာက္ျခင္း စသည္မ်ား ျပဳလုပ္ ခဲ့သည္။ ဤကဲ့သို႔ သာမန္ လူတို႔ စိတ္ကူးရန္ မဝံ့သည့္ အေဆာက္အအုံႀကီး မ်ားကို ေတာင္ထိပ္မ်ား ေပၚ၌ တည္ေဆာက္ ရသည့္ တာဝန္မွာ ႀကီးေလး လွေသာ္လည္း ဦးခႏၲီ၏ ေစတနာ အစြမ္း သတၱိေၾကာင့္ လြယ္ကူစြာ ၿပီးစီး ခဲ့သည္သာ ျဖစ္သည္။

ဦးခႏၲီ ႀကီးမႉး ႏႈိးေဆာ္၍ ျပဳလုပ္သည့္ ေကာင္းမႈမ်ားမွာ အလြန္ပင္ မ်ားျပား လွ၍ တန္ဖိုး ျဖတ္ရန္ပင္ မလြယ္ကူ လွေခ်။ အခ်ိဳ႕က သန္း ၂ဝ ေက်ာ္ဖိုး ရွိသည္ဟု ခန္႔မွန္း ၾကသည္။ အႏွစ္ ၄ဝ ေက်ာ္ အတြင္း ၿမိဳ႕ေပါင္း၂၀၊ ဌာနေပါင္း ၄၇ ဌာန တို႔တြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေဆာက္အအုံ တို႔ကို တည္စိုက္ခဲ့ရာ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ အတြင္းက ပ်က္စီး သြားေသာ အေဆာက္အအုံ အခ်ိဳ႕ပင္ သိန္း ၂ဝ ေက်ာ္ တန္ဖိုးမၽွ ရွိမည္ဟု ခန္႔မွန္း ၾကသည္။ ယခုေခတ္တန္ဖုိးႏွင့္တြက္လွ်င္ မည္မွ်မ်ားျပားမည္ မေျပာတတ္ေခ်။

ဦးခႏၲီသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သာသနာေရး ဆိုင္ရာႏွင့္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအုံ မ်ားစြာကို ေဒသအႏွံ႔အျပား၌ ဦးစီး ေဆာင္႐ြက္ တည္ထား ေပးျခင္းၾကာင့္ ႏိုင္ငံႏွင့္အဝန္း ထင္ရွား ခဲ့ေသာ ရေသ့ႀကီး ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ မႏၲေလးေတာင္ကို မြမ္းမံသူ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မႏၲေလးေတာင္ ရေသ့ႀကီးဟု ပို၍ လူသိ မ်ားလာသည္။

ဦးခႏၲီသည္ အရပ္အေမာင္း ၆ ေပေက်ာ္ ရွိသည္။ ေသးသြယ္ေသာ မ်က္ႏွာ၊ ေျဖာင့္စင္းေသာ ႏွာတံ၊ က်ယ္ျပန္႔ေသာ နဖူး၊ ရွည္၍ ကားေသာ နား႐ြက္၊ ခၽြန္ေသာ ဦးေခါင္းႏွင့္ သြယ္ေပ်ာင္းေသာ လက္တံ ေျခတံမ်ား ရွိသည္။ တည္ၿငိမ္ေသာ အသြင္၊ ေအးျမေသာ အမႈအရာမ်ား ရွိသည္။ စကား ေျပာရာတြင္ ျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ေအးေဆးစြာ တလုံးခ်င္း ေျပာေလ့ ရွိသည္။

ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ၏ ဘ၀နိဂံုး

ရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီသည္ ျမိဳ႔ေပါင္း ၂၂ ၿမိဳ႕၊ ဌာနေပါင္း ၅၁ ဌာနတို႔တြင္ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ားကို ျပဳလုပ္ျပီး ျပဳလုပ္ဆဲ ျပဳလတံ႔အတြင္း ၁၃၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ကိုယ္တစ္ျခမ္း ​ေလျဖတ္ခံရသျဖင့္ ေ၀ါကုလားထိုင္ျဖင့္ ေတာင္ေပၚတက္၍ အလွဴခံကာ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ ခံထားရသည့္ အေဆာက္အဦတို႔ကို ျပဳျပင္ေနစဥ္ ၁၃၁၀ ခုႏွစ္ ျပာသိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁၄ ရက္ (၂၈-၁-၄၉) ေသာၾကာေန႔ နံနက္ ၃ နာရီအခ်ိန္ သက္ေတာ္ ၈၂ ႏွစ္ အရြယ္ေတာ္၌ ဘ၀နတ္ထံ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြား ေလသည္။ ရေသ့ႀကီး၏ ႐ုပ္ကလာပ္ကို ၂ ႏွစ္တိုင္တိုင္ ပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ ၾက၍ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရက ေထာက္ပံ့ အလႉေတာ္ေငြ ၅၀၀ဝ က်ပ္ အရပ္ရပ္ ဈာပန အလႉေတာ္ ရန္ပုံေငြမ်ား စုေပါင္းလ်က္ ၁၃၁၂ ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲ လဆန္း ၈ ရက္ေန႔မွ တပို႔တြဲ လျပည့္ေန႔ အထိ ခမ္းနား သိုက္ၿမိဳက္စြာ သၿဂႋဳဟ္ျခင္း ျပဳခဲ့ၾက၏

ဦးခႏၲီရုပ္ကလာပ္ ထားရွိ အပူေဇာ္ခံခဲ့ရာေနရာ
ရေသ့ႀကီး ရုပ္ကလာပ္ထည့္ခဲ့ေသာ မွန္အေခါင္း

စာကိုး

၁။ ရဟန္းပ်ိဳအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဦးပ႑ိစၥ- မႏၲေလးျမိဳ႕​ေတာ္ရွိ တန္ခိုးႀကီး ဘုရားမ်ားသမိုင္း။
၂။ ရမည္းသင္းျမိဳ႕ ဆင္က်ံဳးေတာရ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး- ရမည္းသင္း သာသနာ၀င္က်မ္း။
၃။ ဦးေအးမင္း (အျငိမ္းစား ရဲတပ္ၾကပ္ႀကီး)- သာသနဟိတဓဇ နာယကရေသ့ႀကီး ဦးခႏၲီ၏ ေထရုပၸတၱိႏွင့္ ေရႊမန္းေတာင္သမိုင္းအက်ဥ္း။
၄။ ဆရာစျႏၵ- ဘ၀ခရီးႏွင့္ အေတြ႔အႀကံဳမ်ား။ ၅။ ရြာသာယာေက်ာက္စာ။

Leave a Reply